Hej Byggahus.

Vi har idag en eldriven markis på vår altan, för att skona den från skånska vintrar nära havet funderar jag på att plocka in den under vinterhalvåret. Dock är den idag fast installerad elektriskt och det känns som ett onödigt och omöjligt projekt att ha en elektriker till att koppla in och ur den två gånger om året ;)

Jag funderar då på lämpligt kontaktdon att ha där emellan.
Visst ett vanligt uttag skulle fungera, men det känns lite fel då någon skulle kunna få för sig att koppla in annat där vilket gör att jag funderar på lämpligheten. Det gör förvisso inte jättemycket, drivningen är nätspänning 230V och styrs via en vanlig dubbelbrytare med impulsfjädrar där ena vippan rullar ut, och den andra är polvänd och rullar in.

Finns det något annat lämpligt don? Eller skulle ett lämpligt klassat vägguttag räcka?
Eller är det lika bra att sätta sig med symaskinen och göra ett "täcke" till den? :x
 
tommib
Har du alltså bara två ledare (+ PE) till markisen? Eller är det tre. I vilket fall som helst finns det lämpliga kontaktdon med tre eller fyra poler. Sök på ELFA eller Conrad efter industrikontaktdon som är IP68-klassade (även om en lägre klassning troligen räcker bra).

Det är kanske enklare att göra ett kapell till den dock, inte alltid helt lätt att plocka ner en markis och jag undrar om det inte har potential att slita mer på den.
 
Får slänga ett extra öga på det, men jag är rätt säker på att jag har två ledare + PE.
Brytaren på väggen inne har en enkel men smart lösning med en dubbeltrapp-brytare som växlar polaritet.

Jag kan placera kontaktdonet under en ej inklädd takfot så det borde vara förhållandevis snällt vädermässigt.
Bra idé, att jag inte tänkte på den typen av don! Ska slänga ett öga där.

Då vi har en takfot som går ner i höjd med ovankant på fönsterna så stjäl markisen rätt mycket solljus de mörka vintermånaderna, så att montera ner den ger även den fördelen. =)
 
tommib
Aha, ok. Kollade snabbt på ELFA, kategorin du vill ha heter där robusta kontaktdon.
 
13th Marine skrev:
Får slänga ett extra öga på det, men jag är rätt säker på att jag har två ledare + PE.
Det tror jag inte, har du en brytare med två återfjädrande vippor är det med alla säkerhet en nolla och två styrfaser ut. Då faller idén med ett vanligt uttag.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ja, så är åtminstone min terassmarkis kopplad. Jag har dock en 24VDC-driven markis till sovrumfönstret också och den polvänder faktiskt. Då sitter knapparna tillsammans med trafon och likriktarbrygga i en liten kapsling bredvid fönstret. Den var kopplad med en lamppropp för att få polarisationen rätt.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
tommib
Men apropå vanliga uttag så är det ändå en dum idé, förr eller senare kommer någon koppla tokigt. Ta hellre ett udda kontaktdon så kommer det vara uppenbart för alla att det är en specialkoppling.

Eller så kan man vara tungt kriminell och koppla det fast i en U56-dosa med dragavlastning och wago. Blir lite pilligare varje gång den ska upp/ner men kopplingen blir garanterat bra och tät och det lilla extraarbetet är rätt marginellt i kontexten sätta upp/ta ner markis varje år :)
 
Tack där Mûssli, kollade på det jag ritat ned igen och du har helt rätt.
Kopplingen gör så att man bara kan köra motorn åt ett håll åt gången, inget annat.

Så då får man verkligen hitta lämpligt kontaktdon.
Där var ett Amphenol på ELFA som verkade lovande, tyvärr fick jag inte riktigt grepp på vilka delar som man behöver kombinera för två kompletta don.
 
tommib: Det är så det ser ut idag och jag funderar på att komma ifrån =)
 
tommib
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
tommib
Det var ju bra att veta. Dock hittar jag inga täcklock till dem på Elfa... Hylsdonen ser lite dumma ut då insatsen sticker ut, men de var onekligen mindre än de Harting jag hittade...
 
Robet-san01: Dedär ser trevligt ut.

STAKAP 3N ser ut att vara en mer fast monterat don, dock med kabelgenomföring på undersidan, får se hur jag passar in det.
Och så kompletteras den med STAK 3N eller STAK 3K (med förgjuten sladd).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.