Min grabb har börjat få div paket skickat till sig med småsaker i från Amazon som han inte har beställt eller betalat för. Tydligen någon scam för att säljare ska kunna skriva bra betyg från "köpare".
Känns inget vidare och vill inte ha en massa saker liggande som någon ev i framtiden kräver att man ska sända tillbaka. Har försökt hitta info om hur man kontaktar amazon.se men de har bara formulär hur man gör när något strular på en befintlig beställning vad jag hittar.
Någon här som har råkat ut för något liknande och hur blev ni av med detta?
Eller har någon en kontakt som går att få tag på. Borde ju vara något amazon vill bli av med oxå.
 
De gånger jag har varit i kontakt med amazon har de varit väldigt hjälpsamma och lätta att ha och göra med. Funkar det inte att gå via kundtjänsten?

Svenskspråkig kundtjänstssida erbjuder hjälp via telefonsamtal, chatt, e-post. "Hur skulle du vilja få hjälp?"
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Prova:

https://www.amazon.se/hz/contact-us/foresight/hubgateway

Klicka på "Something else":

Amazon Kundtjänst välkomstskärm med olika supportalternativ som leverans, betalningar, kontoinställningar och enhetshjälp.

Sen på "Contact Us":

Kundsupportwebbsida med valmöjligheter, inklusive kontaktalternativ och navigeringsknappar.

Sen "Send us an email":

Kundservicealternativ på en webbsida: telefon, chatt (rekommenderat), e-post. Alla tillgängliga nu.

Och skriv ditt meddelande:

Kontaktformulär på hemsida, "Email us", ämnesval, meddelanderuta, avsändarinformation dold, "Send email", "Cancel" knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om sen någon svarar är en annan fråga... :cry:
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Värt att komma ihåg att om din son är under 18 så har han ingen rätt att ingå avtal utan ditt godkännande.
Så oavsett vad som hävdas är ett sådant avtal ogiltigt.
Ni har heller ingen skyldighet att betala frakt för att skicka tillbaka prylarna.
Dvs företaget måste skicka brev/paket med betalt porto till er om de vill ha tillbaka dem.
Tja eller komma fysiskt och hämta dem.
Ni måste dock meddela företaget att ni fått saker ni ej beställt eller har avtal om.

Vill de bråka måste de gå till inkasso/fogden som då säger att ni "måste" betala.
Då skriver man till inkasso/fogden och bestrider det hela pga ej beställt , ej giltiga avtal.
Steget vidare är då att företaget får stämma er i tinget.
Där kommer de aldrig heller att få rätt just pga det föreligger ingen giltig beställning eller avtal.

Troligen är det bluff företag från utlandet, som mest troligen kommer att försöka hota er till att betala massor.
Det har de inget för. Bara att ignorera. Svensk lagstiftning gäller

EDIT:
Spara all kommunikation, mail etc etc
skriv även en logg med datum & tider och vad som skett.
Kan vara väl värt
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Värt att komma ihåg att om din son är under 18 så har han ingen rätt att ingå avtal utan ditt godkännande.
Det är grundregeln men du tolkar den väl hårt anser jag. Det finns många situationer där omyndiga dagligen ingår avtal. Det kan var en 13-åring som åker kommunalt till skolan, en 15-åring som går på bio eller en 16-åring som handlar mat och kläder till sitt egna hushåll.

M MrDizzy skrev:
Ni måste dock meddela företaget att ni fått saker ni ej beställt eller har avtal om.
Måste man? Var stadgas det?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket. Den länken har jag eller grabben hittat. Undrar om han kommer åt den utan att ha något konto alls. Jag ser den men då är ju jag inloggad.
Grabben är klart över 18 så där finns inget att hämta.
Allt det andra har jag oxå läst på om och tänker inte lägga en krona på att sända tbx nått.
 
Bra där Amazon. Man måste börja med att skaffa ett konto för att tala om att det är ett problem hos dem. Tur jag har ett konto jag kan sända ett formulär mail till dem vilket inte känns optimalt. Men nu är det skickat så får vi se vad/om de svarar.
 
Jag brukar använda mig av kundtjänstens chattfunktion, den har verkligen fungerat bra det två ggr jag behövt vara i kontakt med Amazon.
 
Gick fort att få svar och hela detta är löst. Kontot som tydligen beställt till flera andra va redan borttaget och varorna är våra.
Det mest skrämmande är ju att man måste ha ett konto för att kunna få någon kontakt med kundservice. Nu råkade ju jag ha ett och kunde sända från det. Men så har ju inte alla andra.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Men hur har en säljare på Amazon kommit över adressuppgifterna om personen inte har ett konto där?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det mest skrämmande är ju att man måste ha ett konto för att kunna få någon kontakt med kundservice. Nu råkade ju jag ha ett och kunde sända från det. Men så har ju inte alla andra.
Fast ett konto tar väl inte många minuter att regga?
 
"Kundservice" är ju till för just kunder. Sen finns det såklart några enstaka udda fall där någon behöver komma i kontakt med dom ändå, men det borde vara så få att man inte väljer att ha nån annan öppen kanal som kan spammas av anonyma avsändare.
 
Jeff har väl både twitter och insta ;).
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast ett konto tar väl inte många minuter att regga?
Handlar inte om att det tar tid. Har de så dåliga rutiner att någon annan kan skapa ett konto för denna typer av bluff så ska det gå att anmäla dirket på första sidan enligt mig. Detta är inte något nytt vad jag har förstått utan ett utbrett problem.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men hur har en säljare på Amazon kommit över adressuppgifterna om personen inte har ett konto där?
Inte svårt att ta någon person på måfå genom hitta.se eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.