S
varmvattenberedaren (Nibe Compact 200) slutade plötsligt fungera, efter en del felsökning skruvade jag isär väggkontakten. Fann då att nollan brunnit av.
Vad kan vara orsaken till detta? Överbelastning eller kortslutning i beredaren? Inga säkringar hade löst ut. Den är avsäkrad med tre 10A, men uppenbart körs den bara på enfas.
Vad tror ni, vågar man prova att montera en ny stickpropp och köra igen?
 
  • Skadad elektisk väggkontakt med brända kablar och tecken på överhettning och smältning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du klippa en bit kabel och skala upp så bör det fungera bra att montera en ny propp.
Varför det smälte kan nog bara du själv svara på, hur länge hade den varit i drift?
 
S
Bott i huset ett halvår och aldrig varit några problem. Sannolikt har det funkat ua även innan dess, minst tio år om man ser på åldern av VV-beredaren.
 
Ser ut att vara grönt ärg liggandes i kontakten nära kabelgenomföringen, ena skruven som håller kabeln på plats ser ut att vara rostig.
Då kan kopparn ha ärgat sönder och det blivit varmgång så till slut tog eld.
 
S Slugge skrev:
Kan du klippa en bit kabel och skala upp så bör det fungera bra att montera en ny propp.
Varför det smälte kan nog bara du själv svara på, hur länge hade den varit i drift?
Ser ut att ha blivit utsatt för fukt? Kabeltyp?
 
tommib
Jag ser inget anslutet i nollposition på den där perilexkontakten. Troligen matas beredaren av två faser utan nolla.

Den ena fasen (L1) har brunnit, kanske pga det som demmpa tar upp.

När du byter till ny propp och ledning, var noga med att ansluta ledarna till rätt positioner. Om du tittar på typskylten på beredaren står där troligen 400V 1~ eller liknande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag ser inget anslutet i nollposition på den där perilexkontakten. Troligen matas beredaren av två faser utan nolla.

Den ena fasen (L1) har brunnit, kanske pga det som demmpa tar upp.

När du byter till ny propp och ledning, var noga med att ansluta ledarna till rätt positioner. Om du tittar på typskylten på beredaren står där troligen 400V 1~ eller liknande.
Ja, det är väl egentligen position "L2" som brunnit av totalt, ser förvisso ut att ha blivit lite hett på skruvanslutningen men det är inte där varmgången uppstått, det Dämpa var inne på att ledaren korroderat och tappat sin ledningsförmåga någonstans mitt i är det enda rimliga jag kan se.

Detta kan innebära att TS i värsta fall måste klippa bort en rejäl bit av kabeln och konstatera att den ser frisk ut, har du haft läckage från beredaren, vattnet verkar ha varit aggressivt men ändå inga större överledningar inne i kontakten då det ser fint ut.
 
S
S Slugge skrev:
Ja, det är väl egentligen position "L2" som brunnit av totalt, ser förvisso ut att ha blivit lite hett på skruvanslutningen men det är inte där varmgången uppstått, det Dämpa var inne på att ledaren korroderat och tappat sin ledningsförmåga någonstans mitt i är det enda rimliga jag kan se.

Detta kan innebära att TS i värsta fall måste klippa bort en rejäl bit av kabeln och konstatera att den ser frisk ut, har du haft läckage från beredaren, vattnet verkar ha varit aggressivt men ändå inga större överledningar inne i kontakten då det ser fint ut.
Inget våldsamt läckage, men kan ha skvätt lite då man med jämna mellanrum måste släppa ur lite vatten från säkerhetsventilen så det ej börjar lukta när brunnen under torkar ut.
Skalat bort 10 cm kabel och det ser schysst ut.
Den ledare som ser brun ur visade sig egentligen vara blå men hade skiftat färg pga värmen.
På väg för att köpa ny stickpropp nu :)
 
tommib
Då är det ännu viktigare att du kollar märkskylt och ev även utförandet av perilexhonan i väggen så att det inte är felkopplat där med nolla i fel position. Missta inte blå ledare som nolla bara pga färgen.

Att mäta är att veta.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
S
Nu bytt perilexkontakt, vattnet är varmt och inget har brunnit upp än så länge.
Tack för er input och goda råd :)
 
För dåligt draget, varmgång..
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Om du inte gjort det ännu, så borde du kontrollera uttaget också. Det kan ha skadats av den höga temperaturen, så det brinner nästa gång.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.