Hej,

Finns det någon här som kan tipsa om vem man kan få lite bra svar på frågor gällande armering och betong.

Ex. lite fingervisning om tjocklek på vägg och krav på armering baserat på 2m jordtryck (morän)?
Har fått några tips och råd från sådana som gjort liknande arbeten (men som själva saknat kunskap), men de har pekat HELT åt olika håll....

Misstänker att det kanske inte är lätt att få tag på någon så här mitt på sommaren, men för min del duger telefonkontakt bra!
 
M
Ska du gjuta egen betongvägg som blir souterräng?
 
Ja, i detta fall är det fråga om en kulvert som går helt under jord.Formen är som ett 'fyrkantrör", dvs helt rektangulär där både platta och tak är ihopgjutna (och armerade) med väggar. 2m hög och 1.6bred.

Mvh
 
Tyvärr har jag inga direkta uppgifter till dig, dock så tror jag att jag sett liknande "tumregler" i tabeller från företag i betongundustrin. Har du sökt på nätet om dimensioneringstabeller för betong och armering? Det borde finnas något som hjälper dig med en "uppfattning om tjocklek mm". Annars är tipset att kontakta närmaste konstruktörsbyrå, de borde kunna svara enkelt.

Nu var det visserligen ca 2 veckor sedan du skrev ditt inlägg så problemet kanske är löst, annars borde de flesta företagen öppna idag efter semestern.
 
  • Gilla
spjakob
  • Laddar…
Jag har tyvärr inte löst detta ännu. Men jag har googlat som en galning utan resultat. Trodde det skulle vara enkelt att hitta någon tabell med lite exempel, men har tyvärr inte hittat något jag kan använda. :(
Trodde inte det skulle vara så svårt att hitta och/eller att det skulle kunna finnas något enklare beräkningsverktyg som man kunde använda. Jag jobbar vidare på att hitta en konstruktör....

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.