Förra fredagen vid den här tiden ringde en advokat och talade in ett obegripligt meddelande på telefonsvararen. Han erbjöd sig att företräda Byggahus.se med anledning av Konsumentverkets granskning av oss. Vi skulle få ett brev på måndag.
Och i måndags damp det mycket riktigt ner ett brev i brevlådan från Konsumentverkets rättsenhet, rubrik ”Angående dold marknadsföring på Byggahus.se”.

Du kan läsa blogginlägget här: Konsumentverkets rättsenhet granskat Byggahus.se
 
"Men jag kunde inte låta bli att fråga om Konsumentverket hade procent på den där advokaten som ville företräda oss i rätten. "

Klockrent! :D
 
Då tycker jag att tävlingarna här har en betydligt högre grad av dold marknadsföring med text hämtad direkt från tillverkarens reklamblad:
"Säkerställ att du har den säkraste och snyggaste postlådan i kvarteret. Med en Berglund postlåda Stil 4000 paket, från Miljöcenter, får du en funktionell postlåda som är garanterad att hålla i många år - den kommer med 10 års genomrostgaranti. Berglund postlåda Stil 4000 paket har smarta funktioner så som hylla som kan placeras på två olika nivåer och på så sätt reglera volymen i lådan, ett lock som skyddar inkastet från intrång och SecurityDoor med en förstärkt dörr i kombination med inbyggt lås med högsta säkerhetsklassificering"
 
Men vi skriver ut att tävlingarna är sponsrade.
 
En rad längst ner i blogginlägget säger: "Vi tackar Miljöcenter för att de sponsrar den här tävlingen". Ingen markering på förstasidan. Vad skulle en liknande annons kosta företaget? Antagligen mer än de kanske 500 kr som brevlådan kostar att tillverka.
Jag har inget emot tävlingar men lite mer måttfullhet i den beskrivande texten vore på sin plats för att det inte ska uppfattas som en ren annons.
 
Hur visste advokaten att ni skulle få kontakt av konsumentverket? Kan det månne vara tjänstemannen som tjänar lite vid sidan av?
 
maxiq: Jag kan hålla med om att företaget som tävlar ut en produkt får oförtjänt mycket exponering för motprestationen. Det är svårt att få in företag som vill vara med och ge ut saker :/
 
Rothman: Tydligen så är det en offentlig handling och det sitter jurister och journalister och hårdbevakar nya ärenden. Jag blev också kontaktad av en journalist som ville skriva om det, men när jag berättade hur det låg till så var det inte intressant längre.
 
P
Jag tror inte att Konsumentverket själva bedriver någon allmän övervakning av forumet utan troligtvis är det någon utomstående som anmält ärendet? Då känner de kanske ett behov av att ta reda på hur det ligger till? Efter att de förvissat sig om läget har det väl ordnat upp sig? Det enda man kan vara 100% säker på i en tvist är att advokaterna kommer att tjäna en hacka.
 
De kanske borde börja med artikelliknande annonser i kvällstidningarna istället?
 
Ja herregud det är väl någon sur medlem som anmält byggahus
 
Då jag jobbar på att bli en grinig gubbe tyckte jag rubriken inte alls var rolig. "Jag skojade till det lite och gjorde ett tankeexperiment med en glädjekalkyl för uthyrningen – här skulle du kunna bo för 0 :-. Det fick bli rubriken, Nyrenoverat mitt i Göteborg, kostnad 0 kr."
Glädjekalkyl var bara förnamnet, inte särskilt seriöst. Så fick det negativa konskvenser också-
 
Jehu skrev:
Då jag jobbar på att bli en grinig gubbe tyckte jag rubriken inte alls var rolig. "Jag skojade till det lite och gjorde ett tankeexperiment med en glädjekalkyl för uthyrningen – här skulle du kunna bo för 0 :-. Det fick bli rubriken, Nyrenoverat mitt i Göteborg, kostnad 0 kr."
Glädjekalkyl var bara förnamnet, inte särskilt seriöst. Så fick det negativa konskvenser också-
Gratulerar till ett gott arbete!
 
nanowire skrev:
Gratulerar till ett gott arbete!
Tack (y)
 
???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.