Vi håller på och renoverar köket. Vi har beställt en måttbeställd bänkskiva i rostfritt som kom igår. Den visade sig dock ha en stor buckla på sig varför vi får reklamera den och få en ny. Det kommer inte vara några problem att få till det. Men eftersom vi varit utan kök i 2 månader och har 2 små barn så kan vi inte vara utan köket i ytterligare 1 månad (vilket är leveranstiden för den nya bänksskivan). Vi valde därför att montera den skadade bänkskivan så länge (med säljarens goda minne då denne var med vid mottagningen).

Vi kommer nu få en merkostnad för rörmokare och annat för att montera i och ur bänkskivan vi har tillfälligt tills den nya kommer på plats.

Min fråga är kort och gott om man kan få fraktbolaget alternativt tillverkaren (som i sin tur då får gå på fraktbolaget) att stå för våra merkostnader som vi får i samband med den extra monteringskostnaden som nu uppstår?
 
Frakbolag brukar ha väldigt bra (för deras del) skrivningar om ansvar som säger att de inte står för följdkostnader när de skadar en transporterad vara.
 
Frågan för min del handlar ju också om vem som eventuellt ska ansvara för vad. Jag har ju köpt den av en firma som i sin tur har kontakt med tillverkaren och det är från tillverkarens lager den skickats ut med ett fraktbolag.

Jag tror dock som vanligt att man får stå för extrakostnaden själv. Man kan säkert motivera att det inte skulle vara förknippat med någon extrakostnad om vi struntade i att montera bänken provosoriskt och bara var utan diskbänk/kök i 4 veckor till.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
D
Det du kan kräva är att säljaren avhjälper felet (transportskadan) "inom skälig tid" och "utan kostnad eller väsentlig olägenhet" för dig.

Att du under väntetiden får låna den skadade skivan och har merkostnader för detta torde falla på ditt eget bord sas, om inte lånet av skivan är en förutsättning för att väntetiden för den nya skivan skall anses som "inom skälig tid". Vad som är skälig tid är öppet för lite tolkning...
 
BirgitS
Man har vissa möjligheter att få skadestånd:
För att ha rätt till skadestånd ska den felaktiga varan eller tjänsten medfört extra kostnader för dig. Om du vill begära skadestånd för kostnader och förluster är det viktigt att du kan bevisa vilka kostnader du haft. Det kan till exempel vara ett intyg från din arbetsgivare om löneavdrag eller kvitton på reparationer.
http://www.hallakonsument.se/klaga-...-som-konsument/reklamera-nar-du-inte-ar-nojd/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.