Att renovera en lägenhet på egen hand uppfattas som hyfsat enkelt av de flesta man tillfrågat. Det rör sig om golv, väggar och tak i en 5:a med 95kvm. Köket kommer jag låta ett externt företag installera.

Även fast de flesta byggvaruhusen bidrar med rådgivning skulle det vara tryggt med en rådgivare som man kan hyra. Dvs, jag renoverar på egen hand men har en rådgivare till hands som hjälper till med planering (besök till lägenhet), materialinköp och budget, avstämning under arbetets gång. Man vill ju undvika dumma misstag. Finns sådana rådgivare att hyra?

Om inte, vilken butik erbjuder mest hjälp vid materialinköp?
 
Redigerat:
Kolla om du kan hyra en rådgivare på cramo ;) skämt å sido men har inte hört talas om något sånt. Det finns säkert någon hantverkare som kan ställa upp med lite konsultation. Kanske inte helt lätt att få tag i folk den här årstiden tyvärr.
 
Jag har inget tips om konsult för ändamålet. Men det skulle kunna vara en fördel att fixa köket först. Dels så behöver man då inte vara så försiktig med ytskikten i lägenheten när man skall bära ut rivningsmaterial. Dels så kan du behöva dra om el från centralen till köket. Inte säkert att de nuvarande elinstallationerna i köket räcker för moderna krav.

Så åtminstonde bör du utreda elfrågan till köket innan du renoverar ytskikt i de rum som kan påverkas av en eldragning till köket.
 
Du kan nog hitta mycket tips och trix via nätet, om du vill ha konsultation varför inte anlita en arkitekt för färg och materialval?
 
Var på besök på Hornbach. Fick en massa tips och råd så det har löst sig.

Har som avsikt att enbart måla själv och lägga ut resten på externt företag. Blir nog bäst så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.