Hej,

I vår källare har vi ett antal garderober i två av rummen och jag har funderat på huruvida jag behöver åtgärda dessa i form av ventilation och det handlar då framförallt om ventilation inne i garderoberna. Det är i dagsläget ingen konstig lukt eller mögelindikation, men jag tänker "better safe than sorry". Jag har bifogat ett antal bilder som jag hoppas kan hjälpa er lite i hur jag har det.


ALLMÄNT KRING GARDEROBERNA:
  • Som bild 1 nedan visar då är det en luftspalt bakom varje garderob.
  • Som bild 2 och bild 3 visar så står heller ingen garderob direkt mot källarvägg utan det finns en luftspalt mellan sidan av garderoben och källarväggen och jag har endast satt upp täckskivor.

RUM 1:
  • I detta rum går garderoberna inte hela vägen upp till taket utan det finns ett utrymme ovanför som bild 4 visar.
Min tanke med garderoberna i detta rum är att ta upp ett hål längst ner så luften under garderoben kan ta vägen någonstans. De står på en oisolerad betongplatta och är målat med diffusionsöppen färg. Vidare hade jag tänkt ta upp ventilationshål i toppen av garderoben.


RUM 2:
  • I det andra rummet finns det i motsats till det första rummet inget utrymme ovanför garderoben som bild 5 visar.
  • Dock är det ett stort hål som jag skurit ut i ena garderoben (den mindre till vänster) för att göra plats för en mekanisk fläkt till det ventilerade golvet som bild 6 visar.
I detta rum behöver jag kanske också ta upp ventilation i den övre listen närmast taket?

Alla tips och idéer mottages tacksamt! :)
 
  • Garderoeb i et rum viser den øvre del af garderoeben med ventilationshuller og en luftspalte bagved.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garderob i källare med luftspalt ovanför. Rör täcks av skiva. Ventilation diskuteras för att förebygga problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översta delen av en garderob som inte når upp till taket med små ventilationshål på toppanelen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garderob i källare med luftspalt mellan väggen och garderoben, samt ett fönster ovanför garderoben.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit garderob i hörnet av ett rum, synlig luftspalt ovanför garderoben. Rummet har ett fönster med rutigt mönster. Ryttarliknande leksaker syns på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör och elektrisk installation synliga inuti en garderob med utskurna hål i vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.