Hej!

Börjar bli dags att bygga upp golvet egen efter att vi bytt reglarna som låg direkt mot betongen. (dom var ganska ludna)

Vi kommer att sätta in en sorbtionsavfuktare som blåser in torr luft under golvet så vi vill ha en liten luftspalt mellan blindbotten och reglar.

En liten skiss:
314770-Blindbotten.jpg

Som det står på bilden; diffspärr på plattan, luftspalt, frigolit som blindbotten, isolering, diffspärrr, luppapp och golvbrädor.
Skulle det här funka? Det är bara drygt fem cm luftspalt men det borde räcka för att få luften att röra sig.


Någon som löst det på något annat vis?
 
Frågan e om man skall ha två lager plast? Å borde man inte kunna torka plattan med bara en ventilerad Golvlist å en fläkt kopplad till en kanal på motsatt sida som drar ner inomhusluften. Typ GIHA eller nivell
 
Men varför har du en avfuktare?

Som tidigare inlägg påpekar.

Det finns färdiga system, bl.a. Nivell, där man drar luft över plattan i luftspalten och ventilerar ut fukten.
Jag är tveksam till plast över huvud taget, ventilationsluften kommer att dra med sig all fukt ut.
 
Efter vad vi har läst så är det lite tveksamt att dra in luft från kök o badrum ner mot den kalla plattan. Luften där är ofta fuktig och fukten kommer kondensera mot plattan. I 2/3 av huset är det krypgrund så vi kommer ändå ha en avfuktare där.

Någon tipsade om att man kunde lägga frigoliten direkt mot plattan och ev. suga på flera punkter i isoleringen?

Finns det någon egentlig nackdel med att lägga ett extra lager plast nederst? Hellre lägga lite extra nu än bygga om allt igen om tio år.
 
Jag tror inte att det är exakt så viktigt att man suger luft från exakt rätt rum. Du kanske kan dra in luft från något angränsande rum.

Om du lägger plast på plattan, kommer du garanterat att få vatten som kondenserar mellan plasten och plattan.

En erfarenhet.

I ett hus som det fanns problem, sågade vi upp ett hål på ca 40x40cm. På betongen hittade vi en plaskblöt wellpappbit.
Dagen efter, när vi rev ut resten, var det "helt tort" ovanpå betongen. Det behövs inte speciellt mycket för att ventilera bort den fukt som kommer upp genom betongplattan.
 
magnu skrev:
Om du lägger plast på plattan, kommer du garanterat att få vatten som kondenserar mellan plasten och plattan.
Hur farligt är det då? Så länge fukten inte kan gå upp i virket gör det väl inte så mycket eller kan det bli mögel i plattan också?
 
Vidar skrev:
Hur farligt är det då? Så länge fukten inte kan gå upp i virket gör det väl inte så mycket eller kan det bli mögel i plattan också?
Hur farligt det är saknar jag uppfattning om.

Däremot vet jag av erfarenhet att man ska välja den kompromiss som man enklast kan förstå konsekvenserna av.

Jag förstår konsekvenserna av att ventilera bort fukten.

Däremot försår jag inte följderna av att ha vatten stående på plattan.
 
Svåra diskussioner detta med betong och organiskt material. Det beror på så många saker.

I vårt eget hus som är från 1960 (samma gäller våra ca: 30 grannfastigheter) har vi betongplatta på mark med plastfolie under plattan. Direkt på plattan står sedan golvreglarna med isolering mellan och därefter spontat undergolv. Socklarna är luftade men i de flesta av husen har man nog satt vanliga socklar när man bytt golv.
Trots detta har jag inte hört att någon haft problem med mögel. En svag lukt kan komma någon gång under året när betongplattan blir lite fuktig av temperaturväxlingarna. Men det försvinner och har inte varit något större problem i detta 50 år gamla hus.
Konstruktionen är dock en riskkonstruktion och anledningen att de klarat sig så bra är att de står på ganska väldränerad mark.

När vi gjorde om vårat garage till relax för 10 år sedan testade vi först fuktigheten i plattan genom att tejpa fast en plastfolie för att se om det fanns någon fukt i plattan. Huset ligger på en liten kulle och är dessutom väldränerat så någon fukt fanns inte över huvud taget.
Frågade flera snickare/konstruktörer hur de skulle gjort och detta avgjorde hur vi reglade upp golvet.
Jag lade en plastfolie på plattan och lade 45x70 reglar som vi skruvade fast i betongen med plastkilar som distans för att justera höjderna.
OM det varit den allra minsta risk för fukt i plattan så skulle jag haft avluftade socklar på 2 sidor (i reglarnas riktning)

Så i ditt fall med stor fuktighet i plattan skulle jag inte tveka på att ha en välluftad sockel och skippa plastfolien på plattan för att få ut fukten. Reglarna måste du däremot ställa på något oorganiskt material. Nivellsystem, plastkilar eller dylikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.