Jag står i begrepp att göra rätt rejäla förändringar i planlösningen i det nyinköpta huset. På bilden nedan visar jag tre väggar jag vill plocka bort, samt ett rejält stycke bjälklag för att bygga en trappa till ovanvåningen.

De tre bitarna som ska bort (310+225+140 cm) ska givetvis bort ur bärande väggar. Väggarna är likadana som övriga innerväggar i huset, men det finns sockelbalkar i plattan för just de här innerväggarna. Dessutom ska alltså hela rummet med röda streck över tas bort, eftersom trappan till ovanvåningen ska hamna där. På den nedre bilden har jag ritat hur jag tänkt ersätta väggarna med en stålbalk som man "hänger" i urtag i befintliga väggar.

Dimension på balkarna har jag ingen aning om, hur mycket ska de bära? Jag har kommit så långt att jag insett att det är bärande väggar, och att det inte bara är att sätta till släggan...

Jag skulle vilja ha lite tips och kommentarer, jag förstår att jag behöver kontakta en konstruktör för att fixa det här, men det skadar ju inte att vara väl påläst innan man drar igång. Om någon har ett namn på en skånsk konstruktör (gärna sydvästskåne) som man rekommenderar, så är det inte heller fel.

Tacksam för all hjälp!!
 
  • skissen1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.