Hej,

Vet inte om jag överanalyserar detta så tar tacksamt emot era tankar kring materialval av skruv och balksko.

Ska bygga ett bjälklag av Tryckt virke (A-klass). Alltt virke är 45x220 och altanen är ganska hög => klass A2 eller A4 enligt Essve. Men jag hittar ingen eller iallafall väldigt få konstruktionsskruvar med den klassen, hittar endast trallskruv i A2 och A4 klass och ska det vara grövre skruv så är det corrseal eller liknande från VSB, NKT etc.I C4-klass. Jag behöver bland annat 190mm konstruktionsskruv för att dra bärlina in i trästommen (plankvägg). Finns ju C4 klassade skruvar 8-10mm, kan man köra på det med gott samvete ?

Vidare så borde jag ha rostfria balkskor p.g.a. korrosiviteten i det tryckta virket. Men jag hittar inga rostfria balkskor i 45x197 (vilket vara storleken för 45x220 reglar). Så jag drar snabbt slutsatsen att det är "standard" balksko som gäller? Även om det bara står "förzinkad". Hade tänkt använda CorrSeal Ankarskruv vilket verkar vara OK.

Räcker C4 klass på skruv och vanliga balkskor? Vill inte bygget ska ramla ihop efter 10 år.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ja! Konstruktion skruv är C4 och den funkar.
Med Esswe ET-T skruv har jag skruvat ihop hela vårt uterum 270 mm limträ mot 420 mm limträbalk utan att skarva syns.
[länk]
Tack, just ET-T tycker jag känns nyckfull, har aldrig jobbat med just dubbel gängade skruvar och inser att det gäller att gängornas längd och den nakna delen fungerar som det är tänkt för bra resultat :)

Det jag kommit fram till är att det blir en C4 klassad skruv för montage och sedan rostfritt för just trallen.
Fick också tips av snickare att använda Galvad spik också, hängslen och Livrem plus att spik har andra mekaniska egenskaper :)
 
ET-T fungerar utmärkt men man måste tänka på att den inte drar ihop virke på samma sätt som en vanlig skruv. Det kan hjälpa att använda tvingar innan brädor fixeras mot varandra. Väldigt starkt och snyggt att slippa skallar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kan avsluta tråden med att jag köpte JOMA´s standard balksko, Essve Correseal träskruv för vissa konstruktionsmoment, MFT C4 konstruktionsskruv med platt skalle för vissa, Essve Corrseal ankarksruv för balkskor, Essve A4 skruv för trallen och sedan kompletera med galvad spik "här och där".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.