Ska bygga ett ganska litet staket där horisontella reglar inte behöver bära så mycket. Vill dölja skråskruvarna så mycket som möjligt. Ofta blir det att skruvskallarna drar upp mycket trä om man tar vanliga träskruv. Undrar därför om det går att använda konstrultionsskruv eller panel/trallskruv till detta och vad skillnaden egentligen är mellan de två sorterna.

Tex (förutom längden och diameter i detta fall..., behöver egentligen bara 75mm)

https://www.hornbach.se/p/panelskruv-grabber-c4-stal-4-5x75mm-utv-25-pack-ptx75usb/6619483/

https://www.essve.com/en/products/c...ew-et-t-corrseal/construction-screw-6-5x90-cs
 
K
Varför skulle det inte fungera tror du?
Sannolikt är det väl olika typer av stål som tål olika typer av belastning. Bara du in nog avgöra vilken last som du behöver dimensionera för.
Men för att dölja skruvhuvuden kan man ofta förborra, och sedan även limma träplugg i hål. Vanligt förekommande i möbelsnickeri men känns som väldig överkurs för ett litet staket.
 
  • Gilla
Tjrex
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför skulle det inte fungera tror du?
Sannolikt är det väl olika typer av stål som tål olika typer av belastning. Bara du in nog avgöra vilken last som du behöver dimensionera för.
Men för att dölja skruvhuvuden kan man ofta förborra, och sedan även limma träplugg i hål. Vanligt förekommande i möbelsnickeri men känns som väldig överkurs för ett litet staket.
Jag har ingen anledning att tro det. Skruvarna är nästan identiskt utformade, men olika ändamål, därför jag frågade.
Staketet är väldigt litet men minimal belastning, så belastningen specade för de olika skruvarna lär räcka och bli över.

Du menar att man borrar rakt ner i regeln och drar skruven i sidan av hålet och sen en plugg? Isf, ja det känns lite väl jobbigt för ett staket.
 
S stugfar skrev:
Jag skulle prova med denna typ, den syns mycket lite när du skruvat in den
[länk]
Tack för tipset. Den ser ut precis som de andra, dock lite för kort. Behöver nog minst 70mm.
 
S
Ack, såg inte att du hade med den. Den finns i många längder och c4 borde väl duga för ett litet staket.
 
K
Är väl bara ta den trallskruv på 75mm som du länkat till. Hur ofta går man förbi ett staket och kollar hur pass synliga skruvskallarna är…?!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
K kniv skrev:
Är väl bara ta den trallskruv på 75mm som du länkat till. Hur ofta går man förbi ett staket och kollar hur pass synliga skruvskallarna
K kniv skrev:
Är väl bara ta den trallskruv på 75mm som du länkat till. Hur ofta går man förbi ett staket och kollar hur pass synliga skruvskallarna är…?!
Javisst, det ska jag!

Ett antal gånger per dag för staketet är precis vid ytterdörren och jag kommer irritera mig varje gång om det inte ser bra ut 😅
 
K
Första veckorn, ja. Sen skiter man i det. Finns bättre saker att irritera sig på
 
Försänk hålen innan så ser du inte skallen. Ta en grövre spiralborr om du inte har en försänkare.
En fördel är att det brukar vara lättare att skuva in skruven i ett hål och med försänkaren får du en trubbigare vinkel mellan träytan och skruven
 
Z z_bumbi skrev:
Försänk hålen innan så ser du inte skallen. Ta en grövre spiralborr om du inte har en försänkare.
En fördel är att det brukar vara lättare att skuva in skruven i ett hål och med försänkaren får du en trubbigare vinkel mellan träytan och skruven
Tack för tipset!
Du menar samma princip som att borra större hål och skruva i sidan av hålet, fast med ett mindre hål och inte täcka med plugg?
 
Ja typ. Ta en träbit och en lite grövre spiralborr och se hur det ser ut i verkligheten. Du borrar bara ner spetsen.
Ett problem ör att hål samlar vatten men eftersom jag antar du har tryckt virke funkar det.
 
Z z_bumbi skrev:
Ja typ. Ta en träbit och en lite grövre spiralborr och se hur det ser ut i verkligheten. Du borrar bara ner spetsen.
Ett problem ör att hål samlar vatten men eftersom jag antar du har tryckt virke funkar det.
Ska testa.

Staketet ska målas så ska försöka göra hålet så litet som möjligt.
 
Då ör det ju bara att fylla igenom hålen innan målning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.