Hej!
Vi söker nu bygglov för att riva en kattvind och bygga en ny takkupa/frontespis, en ganska liten där en takstol ska växlas av. Arkitektritningar finns. Vi ska även lägga om taket i samband med ombyggnaden. Bygglov är även sökt för en liten inglasad entréveranda samt en altan för våning 1 och ovanpå detta en delvis täckande altan på stolpar för våning 2, som ska ersätta en murken balkong. Dessa har vi tänkt bygga nästa år.

Nu behövs även konstruktionsritningar inför samrådet och byggstarten. Arkitektfirman har erbjudit sig att göra ritningarna för 20000 kr. Det tycker vi är lite väl dyrt. Ska det behöva ta tre arbetsdagar och kosta 20000 kr att räkna på en frontespis, en liten veranda och ett par altaner, när de vanliga ritningarna redan är klara? Vad är rimligt? Och har någon tips på vart man kan vända sig för att få ett bättre pris, men ändå fullgod kvalitet? De snickare vi pratat med vill helst slippa fixa ritningar.

Med vänlig hälsning
Malin
 
Priset är okey. Men är arkitekten certifierad som konstruktör? Att konstruktionsjobb blir dyra beror på att det inte handlar om att bara rita, utan är också förenat med ett kvalificerat ansvar. Jag har all förståelse för snickarnas inställning ...
 
Han är tydligen civilingenjör med ansvar för statiska konstruktioner på arkitektfirman.
Krävs verkligen certifiering? Kan man kolla om han är certifierad i så fall? Finns någon lista över certifierade konstruktörer?
 
Nej, det finns inga exakta formkrav på konstruktören, vilket inte gör ditt ansvar mindre att som byggherre skaffa kompetent folk.

Du ska i samband med bygglov utse kvalitetsansvarig. Om du knyter kontakt med en sådan redan nu kan du be honom/henne om förslag på duktiga konstruktörer. Skaffar du in ett par andra offerter märker du var priset ligger.

Din arkitekt har givetvis ett försprång genom att han redan är bekant med byggnaden.
 
Nu är det inte lika enkelt som arkitektens jobb han ritar ju bara ett utseende,konstruktören skall dimensionera hela operationen alltså beräkna avväxlingen av kapad takstol med limträbalk/balkar på vinden och beräkna var och hur lasterna skall tas om hand för nya takkupan och belastningen från den/de kapade takstolarna. Han måste kanske göra ett besök på plats för att kunna avgöra det hela.
 
Redigerat:
Nu har en av byggarna som vi pratat med fått offert på konstruktionsritningar från en annan konstruktör. Han vill ha 4500 kr för att göra jobbet!!! Frågan är om det är samma jobb som den andre vill ha 20000 kr för?..
 
4500:- för det jobbet är inte seriöst!! Självklart är det inte samma jobb som den som lämnar 20.000 i pris. Man får det man betalar för oftast.. Fundera över om du efterfrågar ett färdigt förfrågningsunderlag eller en enkel skiss hur det möjligen kan se ut.. Det är där prisskillnaden ligger!
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Jag tycker också att 4500 kr låter för bra för att vara sant... Fast jag hade väl hoppats att få någon offert som låg lite lagom mittemellan. ;-)
 
Om något låter för bra för att vara sant är det oftast inte sant.
 
Njaa. Det låga priset behöver inte vara oseriöst. En erfaren konstruktör kan dimensionera en sådan sak på någon timme, till det kommer tid för att inspektera på plats, och lite kringarbete. Det blir troligen inte ritningar som skulle vinna en arkitektävling, men den delen har ju arkitekten redan ordnat.

Vi anlitade en konstruktör när vi byggde om, han var också osannolikt billig. Men han gjorde villajobb som sidoarbete i egen firma.

Kolla referenser.
 
Gissar en konstruktör kostar 1000-1500:-/tim.....
 
Vi anlitade den dyra firman till slut. Men vi blev besvikna över det arbete de gjorde. Det var väldigt summariska ritningar som inte stämde särskilt bra med verkligheten. Vi kommer inte att kunna följa deras ritningar eftersom de inte fungerar i praktiken. Vi fick dem att rätta till en del missar, men vi tycker det är helt ofattbart hur de kunde spendera så mycket tid på ett så fjuttigt arbete.

Vi fick en faktura med 6 timmars arbete för konstruktören och 17,5 timmars arbete för arkitekten, totalt 19188 kr med moms. Han utlovade ett pristak på 20000 kr för 28 timmars arbete, och debiterade för 23 timmar, men jag kan inte se att fakturan minskats med 5 timmar.
Konstruktörens timmar är nog OK, men arkitektens? Vad hade han egentligen för roll, utöver kanske 2 timmar som vi spenderade med att gå igenom ritningarna på deras kontor, inklusive att prata om de delar vi var missnöjda med? Jag kan tänka mig att ca 6 timmar skulle vara rimligt för arkitekten att lägga ner. När jag försöker få honom att specificera timmarna så får jag inga tydliga svar, mest mummel. Hur de lyckats spendera så enormt mycket tid för att ta fram ganska undermåliga konstruktionsritningar är för mig en gåta. Räknar de med en fikarast på en halvtimme i varje debiterad timme? Eller är det vi som har för höga förväntningar?

Någon som kan ge synpunkter på detta? Är det läge att bestrida fakturan, eller bara att acceptera skräpet och betala överpris?
 
Nu är det gjort och bara att acceptera och dra lärdom till ett annat tillfälle. Visst kan man tycka att det är högt men takpris är angett och godtaget så sett är det ju ok. Om man läser tråden verkar det som du skulle gått på det låga alternativet kunde inte blivit så mycket annorlunda eller sämre. Ditt jobb rör sig i mina ögon efter vad som beskrivits inte som något kvalificerat jobb dimensionerings eller beräkningsmässigt, mest ett fall av går det så går det med godtrogna beställare av tjänsten.
 
Godtrogenhet är sällan ekonomiskt lönsamt. Vi hade förväntat oss att konstruktören för 20000 kr skulle komma ut och titta på kattvinden så att han fick underlag för sina beräkningar, om det behövdes extra förstärkning av konstruktionen etc. Men han har aldrig ens varit i huset. Då hade vi kanske lika gärna kunnat anlita den som tog 4500 kr, och kanske rentav fått bättre reslutat. :(
 
Hemmakatten
Bestrida fakturan sakligt skulle jag göra.
 
  • Gilla
Malinka71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.