har länge funderat på om jag skall ha platta eller plintar som grund för den utbyggnad som jag har på gång, men har nu - efter att ha pratat med flera hantverkare, och följt diskussionerna här på forumet - bestämt att plintar är det rätta just för denna tillbyggnad.

I samband med tillbyggnaden kommer jag ev. även att passa på att fräsha upp dräneringsrören runt huset - eller möjligen endast på den sida som tillbyggnaden skall ske på - har inte riktigt bestämt mig där än.

Nu kommer vi då till min lilla fråga: bygglovet är beviljat sedan ett år tillbaka av denna tillbyggnad som jag själv har ritat. Enligt stadsbyggnadskontoret måste jag innan arbetet påbörjas skicka in en bygganmälan med bla konstruktionsritningar. Vem vänder jag mig till för att få hjälp att göra konstruktionsritningar på plintar (typ hur många, dimensioner, etc), samt konstruktionsritningar på bjälklag och stomme osv?

Är det en arkitekt eller konstruktör eller ?????? Finns det några hantverkare därute som kan göra konstruktionsritningar själva?

Tacksam för hjälp
Stefan
 
I
Med konstruktionsritningar kan man mena väldigt mycket.

En riktig konstruktionsritning baserar sig på en statisk beräkning.

Ett alternativ är en byggnadsritning som baserar sig på sedvanesätt att bygga ett visst objekt. Dvs. man har statiskt beräknat samma konstruktion >1000 ggr. och behöver inte göra det på nytt för det leder till samma resultat.

Så frågan är vad det är för typ av objekt och om man menat statisk beräkning + konstruktionsritning eller byggnadsritning (arbetshandling).

Kolla det och återkom.
_____________________
Byggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.