Vi köpte ett icke radonmätt blåbetonghus från 1965 nyligen. Tegelhus, markplan och källare, delvis oljeeldat, delvis luft/vattenpump, självdragsventilation. Vi prutade ned det mot att vi själva stod för risken, detta efter att ha läst på om riskerna/saneringskostnaderna och efter att ha pratat med saneringsfirmor och en granne som bodde i ett liknande hus från samma år och som hade mycket låga radonvärden.

Efter att vi flyttade in startade vi en korttidsmätning. Samtidigt har vi slitit tapeter (ned till putsen), spacklat och slipat och vi har haft byggjobbare hemma som tagit bort en vägg och kapat en annan i midjehöjd. Alla dessa jobb gjorda i markplanet. Våra mätvärden visade 220 i källaren och 720 i markplanet. Vi hoppas att denna stora variation och det höga värdet i markplanet kommer av rivningsdammet och de bara väggarna (som ju skall öka dessa värden markant).

Vi har googlat en del och hittat att två lager akrylatfärg ska minska strålningen avsevärt. Kostar ju inte så hemskt många timmar att försöka så nu har vi målat de två första rummen inför tapetsering. Blir ju ändå en bra botten att fästa tapeter på då den har rätt färg och gör att betongen inte suger i sig allt limmet.

Vi har rätt mycket kvar att renovera så men hoppas kunna göra en långtidsmätning innan den kalla årstiden är över (är det sista maj eller sista april man måste vara klar?)

Nån som provat nåt liknande eller vet något? Det verkar inte vara ett helt utforskat område det här.
 
Målning och tapeter i all ära, men borde inte första steget vara att bli av med radongasen i inneluften?

Du skriver att huset har självdragsventilation. Hur fungerar den? Är det någon vidare luftväxling?

Genom att sätta in ett FTX-ventilationsaggregat bör du få ned radonhalten i luften.

Och att ni har "slitit tapeter (ned till putsen)" minskar ju inte direkt mängden radon i inneluften.
Har ni satt upp någon slags "radontapet"? Här är ett exempel:
http://www.permafoil.com/

Att man vill göra radonmätningen under vinterhalvåret är ju för att då har man normalt inte fönster och dörrar öppna (som på sommaren), och radonhalten i inneluften därför är som högst.

Lycka till med radonsaneringen!
 
Riv ner så många lätt(blå)betongväggar som möjligt när du ändå renoverar. Sedan monterar du FTX-ventillation.
 
Vår tanke är att vi har ingen aning om var våra radonvärden egentligen ligger. Vet ju inte hur mycket dammet och de kala väggarna spelade spelade in. Men vår idé var att om det faktiska värdet är 400-500 och vi kan halvera det med målning och tapeter så är det grymt! Kanske kommer man undan med en billigare ventilationsåtgärd tex.
 
Joggernought skrev:
Vår tanke är att vi har ingen aning om var våra radonvärden egentligen ligger. Vet ju inte hur mycket dammet och de kala väggarna spelade spelade in. Men vår idé var att om det faktiska värdet är 400-500 och vi kan halvera det med målning och tapeter så är det grymt! Kanske kommer man undan med en billigare ventilationsåtgärd tex.
Eftersom ni vet att det är blåbetong i endel/många/alla väggar och att ni ska renovera stora delar av huset.
Den enklaste och mest kostnadseffektiva är då att riva ner dom väggar som består av gas/blåbetong och bygga upp nya med trä/stålreglar och OSB+gips.

Gälland ventillation så är rekomendationerna (oberoende byggmaterial mm) att innomhusluften i en bostad byts ut varannan timme, m.a.o. ska ett hus på 100m3 och en takhöjd på 2,5m byta ut 250m3 luft på två timmar (125m3/h = 35l/s) att då satsa på någonting annat är ventillation med återvinning (FTX eller frånluftsvärmepump) är att kasta pengarna i sjön.
 
Hej

Fundera en gång till innan ni river cementbaserade väggar och ersätter med trä.
Speciellt i källaren.Min personliga åsikt är att gips och trä inte hör hemma i en källare.
Eftersom det bara är 220 i källaren kommer säkert halten gå ner avsevärt genom att bara ordna till ventilationen,vilket ni ändå bör göra eftersom självdrag inte räcker med moderna levnadsvanor.
Det är väldigt vanligt att folk skriker FTX så fort man pratar ventilation.Räkna ordentligt på om det är värt investeringen.
Resultatet bli väldigt olika beroende på vad ni värmer huset med.I vårt hus tex så är en FTX anläggning utsliten innan den var betald.Det slutade med mekanisk frånluft och vanliga tillluftsventiler i alla rum utom kök,toa och badrum.
Passa er noga för akrylatfärg i källaren.Den enda stället det går att måla med plastgeggan är i taket.Absolut INTE på väggar.Det slutar garanterat med fuktskador.
Fredrik
 
Redigerat:
Fredrik Å skrev:
Hej

Fundera en gång till innan ni river cementbaserade väggar och ersätter med trä.
Speciellt i källaren.Min personliga åsikt är att gips och trä inte hör hemma i en källare.
Eftersom det bara är 220 i källaren kommer säkert halten gå ner avsevärt genom att bara ordna till ventilationen,vilket ni ändå bör göra eftersom självdrag inte räcker med moderna levnadsvanor.
Det är väldigt vanligt att folk skriker FTX så fort man pratar ventilation.Räkna ordentligt på om det är värt investeringen.
Resultatet bli väldigt olika beroende på vad ni värmer huset med.I vårt hus tex så är en FTX anläggning utsliten innan den var betald.Det slutade med mekanisk frånluft och vanliga tillluftsventiler i alla rum utom kök,toa och badrum.
Passa er noga för akrylatfärg i källaren.Den enda stället det går att måla med plastgeggan är i taket.Absolut INTE på väggar.Det slutar garanterat med fuktskador.
Fredrik

Hoppselihoppsan!

Varför då om man får fråga. Finns det dokumenterat?
 
Joggernought skrev:
Vi har googlat en del och hittat att två lager akrylatfärg ska minska strålningen avsevärt.
Hoppsan! Att inte kärnkraftsindustrin fått nys om detta. Då är det ju bara att måla sarkofagen som innesluter Tjernobyls reaktor 4 med akrylatfärg så är problemet löst.

Nä förlåt, utan att vara spydig så vill jag poängtera att vi skall skilja på strålning från blåbetong (gammastrålning) och radondöttrarna som bildas vid sönderfallet av radongaserna. Strålningen kan du aldrig blir av med om du inte är villig att klä dina väggar med tjocka lager bly. Detta var anledningen till att jag valde bort radonkåkar, inte radonet i sig.
 
bonkeman skrev:
Hoppsan! Att inte kärnkraftsindustrin fått nys om detta. Då är det ju bara att måla sarkofagen som innesluter Tjernobyls reaktor 4 med akrylatfärg så är problemet löst.

Nä förlåt, utan att vara spydig så vill jag poängtera att vi skall skilja på strålning från blåbetong (gammastrålning) och radondöttrarna som bildas vid sönderfallet av radongaserna. Strålningen kan du aldrig blir av med om du inte är villig att klä dina väggar med tjocka lager bly. Detta var anledningen till att jag valde bort radonkåkar, inte radonet i sig.
Haha! Ja, det vore ju en mycket billigare lösning än flera tusen ton stål och betong.

Nä, det är ju ändå stora partiklar man hoppas stänga inne så jag är inte främmande för att försöka.

Nej, självklart målar vi inte källaren med plastfärg. Tror öht inte vi kommer hinna göra något där på länge. Vi har lyft ut en vägg som ersatts med en bärande balk, sen har vi kapat väggen mellan hallen och källartrappen i midjehöjd och gjort ett räcke av istället. Så det blir inga nya väggar. Lät för ambitiöst att byta ut all blåbetong.
 
Redigerat:
Fredrik Å skrev:
Hej

Fundera en gång till innan ni river cementbaserade väggar och ersätter med trä.
Speciellt i källaren.Min personliga åsikt är att gips och trä inte hör hemma i en källare.
...
Passa er noga för akrylatfärg i källaren.Den enda stället det går att måla med plastgeggan är i taket.Absolut INTE på väggar.Det slutar garanterat med fuktskador.
Fredrik
Att ha trä och gips i källaren är inga problem så länge betonggolv/väggar kan andas fritt.

Vårt hus är från 69/70, alla dörrkarmar sattes samtidigt som väggarna byggdes, efter att väggarna byggts så göt man ytterliggare ett golvlager på ca 1 dm, så 5 cm på alla dörrkarmar och undre halvan av alla trösklar är ingjutna i golvet, inte det minsta mögeltendens eller ruttet på någon av dom sju dörrar jag har tagit bort trösklarna på (så att vi får överluft mellan alla rum), har en dörr kvar att ordna överluft under och en dörr som ska breddas.

Väggarna i en del rum är målade med plastfärg, det är bara på ytterväggarna som det är problem med fuktgenomslag.

Edit:
Självfallet gäller båda styckerna källarplanet, gjorde ett antagande att alla förstod att det gällde källare när kommentaren gällde trä, gips och färg i källare.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
Att ha trä och gips i källaren är inga problem så länge betonggolv/väggar kan andas fritt.

Vårt hus är från 69/70, alla dörrkarmar sattes samtidigt som väggarna byggdes, efter att väggarna byggts så göt man ytterliggare ett golvlager på ca 1 dm, så 5 cm på alla dörrkarmar och undre halvan av alla trösklar är ingjutna i golvet, inte det minsta mögeltendens eller ruttet på någon av dom sju dörrar jag har tagit bort trösklarna på (så att vi får överluft mellan alla rum), har en dörr kvar att ordna överluft under och en dörr som ska breddas.

Väggarna i en del rum är målade med plastfärg, det är bara på ytterväggarna som det är problem med fuktgenomslag.
Om jag är rätt informerad så är det väl bara källarens ytterväggar och inte ytterväggar över marken?
 
Hur mycket strålning pratar vi om jämfört med valfri plats utomhus?Det som dom påstår är farligt är möjligen radondöttrarna om du är rökare.Strålningen har jag då aldrig hört att det ska vara några farliga nivåer på...
Fredrik

Sent from my ST17i using Byggahus
 
Det finns studier som visar på att det är högre risk för barn att utveckla leukemi i blåbetonghus. De är få och resultaten ligger i gråzonen vad gäller statistisk tillförlitlighet, men det räcker för att jag personligen skall välja bort blåbetong.
 
stoif skrev:
För lite perspektiv: [länk]

Utan att ha fakta-kollat skulle jag gissa att det är större risk att få lungcancer av att bo t.ex. nära Hornsgatan i sthlm (känd för att ha dålig luft) än att bo i ett radonhus om man inte är rökare.
Jag håller med dig. Nu pratar jag om strålningen och det är en helt annan sak som det sällan pratas om i radondebatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.