Behöver avväxla med limträbalk ovan fönsterpartier i ett fritidshus. Har beräknat via program på webben men min kvalitetsansvarig tycker att jag borde ha det beräknat/godkänt av en "konstruktör". Nån här på forumet som skulle kunna hjälpa till mot rimlig ersättning? Förutsättningar: Platta på mark. Stommen byggs av 145x45. På varje ytterkant av hela partierna har jag dubbla (skruvlimmade) 145x45. I mellanpartiet där det skall in en dörr står det enkla. Huset är 9600 brett, Lätt tak (plåt) och snözon 3 (Umeå). Jag har själv räknat fram en limträbalk på 2700x90.

mvh/Jörgen
 
  • Teknisk ritning av vägg med fönsterpartier, regelverk och limträbalk för byggprojekt.
Vi hade ett liknande fall, och där hjälpte min KA mig med problemet. Mellan tummen och pekfingret borde "det här" räcka, och sen dubblade vi det. Din KA borde kunna göra något liknande.
 
Om huset är 9,6 m brett och har fribärande fackverkstakstolar så att alla taklaster tas upp av ytterväggarna, så är limträ med dimensionen 90x270 fullt tillräcklig för att klara de fönsteröppningar på 2,1 m som är aktuella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.