Jag håller på att rita på ett köksbord som jag är lite osäker på hur jag ska lösa fogarna eftersom benen är lite speciella. Bordet har diameter 125cm men kommer vara utdragbart och sargerna under innehåller dubbla kulskenor som är infrästa i trät.
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 17.10.12.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den inre sargen har infräsningen och är ca 50x30mm och är fäst i skivan, den yttre sargen är då rörlig.
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 17.03.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 17.03.00.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 17.02.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 17.55.23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är hur jag fäster benen i sarg och skiva och hur man ritar ut det. Spontant tänker jag att jag sågar ut ett mindre spår i sargen som passar ytterkant av benen och sen har lösa tappar som är genomgående men det här kanske är ett bra läge för någon sorts bultlösning? Jag kan ju forma benen först efter jag gjort fogarna och sargens bredd och position är inte heller satt i sten. Det blir ju ganska mycket vridkrafter eftersom benen lutar.
Alla idéer mottags tacksamt!
 
Redigerat:
Wow, fint bord. Jag skulle använt mig av helgradning.
 
Jag kom faktiskt på en lösning som funkar bättre och som dessutom gör bordet lite finare. Om jag flyttar in sargen på insidan av benen så kan jag göra en sarg som är trekantig och följer benens vinkel. Då gör jag en tapp i samma vinkel som benet som går in i ett spår i sargen. Det blir färre vinklar att hålla reda på när jag gör fogarna och undersidan av bordet ser lite mjukare ut.
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 23.58.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild 2015-04-05 kl. 23.59.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.