Hej på er !

Jag ska bygga om ett gammalt skräprum till ett lyssningsrum / biorum och vill därför passa på att ändra på den befintliga konstruktionen av väggar och golv.

Min fråga handlar både om golv och väggar, men kanske mest golvet så jag lägger tråden här så får vi se.

Det jag vill åstadkomma är som sagt ett rum i rummet med flytande golv. Det nya golvet, och hela konstruktionen i sig kommer alltså vila på en sandbädd. Jag bifogar en liten skiss på hur jag tror att det ska göras, men jag vill jättegärna få framför allt byggtekniska råd från er.

Bara för att förtydliga igen ;) , det blir ett nytt rum helt utan kontakt med det befintliga rummet, varken golv, väggar elller tak.

Det jag funderar över är hur man gör med golvet, är det rätt att lägga platon som jag har ritat ? ska man ha en plastfilm i väggen (eller är det bara på utsidan av väggen) etc.

Hoppas ni kan tyda skissen och ge mig lite input. Tack!

edit; det är ej källare. tre av fyra väggar kommer bli mot ytterväggar. ritningen är ej skalaenlig.
 
  • golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
*bump*

Ingen som har en aning eller har jag lagt tråden på fel ställe ?
 
Detta är vad jag förstår ett akutstikproblem ?, mycket komplicerad att få bra i praktiken, Vad exakt är det du vill uppnå ?
 
Morning!

Ja, det stämmer att meningen med hela projektet är tänkt att skapa en så perfekt grund som möjligt för ett aukustiskt fulländat rum.

Jag är väl medveten om att det är ett komplicerat, för att inte säga näst intill omöjligt projekt att få ett till en 100 % fullständigt fullkomlig miljö.

Vad jag vill åstadkomma? Jag har idag ett stort ljud och filmintresse och har helt enkelt tröttnat på min befintliga miljö där det hårda trägolvet reflekterar ljudvågorna, dörrar och fönster slammrar och grannarnas byrackor hörs lika högt som om de satt i knäet.

Sandgolvets funktion skall vara att dämpa de lågfrekventa ljud som uppstår och i form av vibrationer söker sig vidare i huset. Själfallet gäller även det omvända, dämpa utifrån och in.

De nuvarande fönstren som sitter skall bort och likaså en av dörrarna för att bereda plats för ett helt nytt rum. Väggarnas konstruktion med betong-gips-isolering-gips-luftspalt-gips-gips osv är också ett steg i den riktning jag vill ha projektet. Det skall helt enkelt bli en tyst miljö, både inom och utanför rummet.

Det jag främst vill ha hjälp med är som jag skrev tips på rent praktiska saker, ska man verkligen lägga sand direkt på blå platon, ska man ha plastfolie i väggarna, och på vilken sida. Ska betongsulan behandlas med något etc osv.

Jag har läst spaltmeter med olika utländska byggloggar, pratat med en del förståsigpåare osv och har fått en uppfattning om ungefär hur man brukar göra även om det finns en hel del olika bud om vad som är 'rätt'.
 
Ex Gyproc har lösningar för olika ljudklasser har du kollat där? Istf sand så finns det undergolvsmattor, ex Decibel etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.