Hej!

Hoppas kunna sätta igång med ett altanprojekt i sommar. Altanen kommer stå på gjutna plintar med stolpskor som redan är på plats. Plintarna står med 180 cm mellanrum. Men nu är jag osäker på konstruktionen. Altanen kommer bli ganska stor 8 meter djup och 13 meter bred och säkert 2 meter hög på sina ställen. Jag jag har gjor ten liten skiss bara för att illustrerar hur jag tänkt dock ej med alla plintar och bärlinor inritade. Huset står på en betongsockel, ej leca eller murblock utan verkligen gjuten betong som är ca 20 cm bred, så den tål verkligen infästning. Men nu undrar jag lite angånde konstruktionen.

1 Vilken dimension skulle ni välja på bärlinor/bockryggar för att inte få så mycket svikt?

2 Hur skarvar man bärlinor/bockryggar? Man bör väl säkert försöka lägga skarven över en stolpe i alla fall.

3 Vilken skruv och plugg skulle ni välja för bärlinan mot betongväggen, infästning mot huset?

4 Vilken skruv för konstruktionen skulle ni välja?

5 Vilken skruv för infästning av stoplar i stolpsko skulle ni välja, kanske samma som konstruktionen?

6 Stolparna har jag fått lite olika ideer på, då de är ganska långa avråder alla jag pratat med att använda långa färdiga stolpar då de gärna slår sig. Istället föreslås 95*45 med fastskruvad knap under bärlinan. Ett annat förslag är att ställa ihop två 95*45 där den ena blir lite kortare så den ger stöd under bärlinan. Vad tror ni om detta?

Stort tack på förhand

Mvh
Fredrik

Grundläggande skiss av altan med gjutna plintar, stolpskor och husets betongsockel i profil och planvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste veta avståndet mellan plintar samt avstånd mellan plintraderna eller är båda dessa mått 180 cm?

Över stolpe är att föredra.

Expanderbult är väl mest optimalt i solid betong.

Träskruv för utebruk.

Ankarskruv.

Dubbla 95*45 är bättre som stolpe med hänsyn till sprickor och vridning.
 
Tackar för svaren amigo!
Japp plintar sitter med 180cm åt alla håll, även mot betongsockeln.
Mvh
Fredrik
 
Hej jag kapade ur mina där jag låter bärlinorna vila. Körde cc 45 över sociaia ytor och dimension 225x45 på regler. Rätt stabilt o fint för att vara på 3m höjd runt hela huset. ca 75 kvm. :cool:
 
  • Träkonstruktion för bärlinor runt ett hus med regler 225x45, på 3m höjd och grusmark, ca 75 kvm stor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fantastiskt fint ut!!
Blir ju lite sugen att köra på stolpar, vilken dimension på stolpar använde du?
Ser ju inte ut som att de slagit sig det minsta, stod du på brädgården och valde ut eller fick du hemkört? (ibland är det ju lite krokigt då man inte valt själv, konstigt nog tycker jag)
 
Tack tack! Slet som ett svin i 2 veckor för att göra allt klart (enda semestern jag hade).

Det är 95x95. Plintarna är gjutna 1,2 m under mark.

Fick leverans av de flesta då det var så många + annat virke. Det var ett par stycken som inte var OK, fick byta dom. Så de var raka från början vid montering, så man kan ju hoppas de förblir raka. 1 år har gått och de är raka hittills.

Och kör du "bara" 2 m tror jag definitivt det inte är ett problem om de är raka från början och inte dyngsura av impregnering.

Kan säga att de två yttre till höger på bild är fullängdsstolpar för att senare eventuellt förankras med någon typ av takkonstruktion.

Bifogar en bild på ovansidan om det nu kan hjälpa :)
 
  • Träaltan med räcke, möbler och grill med skogs- och sjöutsikt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aj då! Nu har sambon bestämt att trallen ska ligga längs med huset. Får nog hålla med om att det lär se bättre ut.

Men då har väl jag tänkt fel? Gissar att jag då måste lägga bockryggarna längs med huset?

Bockryggarna kommer sitta med cc 180 cm. Däremellan sätter jag stödreglar mellan bockryggarna på cc 60 cm.

För att stödreglarna ska stödja trallen måste väl altanstommen vridas 90 grader mot hur jag ritat ovan?

Stort tack på förhand.
Mvh
Fredrik
 
F
fredand44 skrev:
Aj då! Nu har sambon bestämt att trallen ska ligga längs med huset. Får nog hålla med om att det lär se bättre ut.

Men då har väl jag tänkt fel? Gissar att jag då måste lägga bockryggarna längs med huset?

Bockryggarna kommer sitta med cc 180 cm. Däremellan sätter jag stödreglar mellan bockryggarna på cc 60 cm.

För att stödreglarna ska stödja trallen måste väl altanstommen vridas 90 grader mot hur jag ritat ovan?

Stort tack på förhand.
Mvh
Fredrik
Det är ju bara att vända på det. Tre bärlinor (skulle gissa på 45x195) varav sen innersta är skruvad rakt i sockel. Reglar 45x145 vinkelrätt från huset cc60.

Och din bättre hälft har rätt, det blir betydligt bättre längs huset.

Ge det en vecka till och hon skall ha en fris med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.