Hallå.
Håller på att planera mitt garagebygge som troligen kommer ske under hösten.
Just nu har jag haft kommunen på plats för att staka ut det, bygglov är beviljat.
Håller på att finjustera höjden på grus osv för att börja göra formen till plattan.

Garaget blir 7x7,2m.
Gavelsidan är 7,2 meter bred där kommer även portarna vara monterade.

Dock så har det dykt upp lite frågor angående dels väggtjocklek och takkonstruktion när jag kollar på hur en del grannar gör.

Tanken är att väggen ska bestå av 6" (150mm) plank stående och sen en liggande 2" (50mm).
Redan här dyker det upp frågor om jag jämför med grannen tvärs över gatan som bygger med bara 5" istället.
Är det överdriven väggtjocklek med totalt 200mm?
Jag har skogskärran fullastad och ska vilken dag som till sågverket så vore ju bra om man väljer rätt storlek.

Sen funderar jag på vilken takstolskonstruktion jag ska välja.
Ska ha ryggåstak i garaget, men klurar på om jag ska köpa vanliga saxtakstolar eller om det kan funka med en rejäl limträbalk i nock där man sedan bara ställer lämplig plankstorlek mot denna.
Grannens hus byggdes på detta sätt, en stor limträbalk och sen långa 220plank.
Vad säger experterna?

Jag har har som sagt tillgång till i princip gratis virke, sågningen kostar ju struntsummor mot att köpa motsvarande material.

En fundering med i det hela är vad man ska välja för storlek till fönster?
I bygglovet är det ritat 5x10 fönster på sidorna, detta är tämligen meningslöst då det bara är 2 meter mellan hus och garage, tanken är istället att sätta 2 lite större fönster på gavlen på baksidan.
Men hur stora fönster kan man ha på ett garage utan att det ser konstigt ut?

Jag har ett tämligen snällt bygglov, när vi skickade in bygglovet för huset så tog vi en ritning från husleverantören på ett garage som vi tyckte såg ok ut, enbart fasadritningar, nu när huset är klart så meddelade vi att vi ville göra några mindre ändringar på garaget, så jag har fått hyfsat fritt spelrum, bygg garaget och skicka in uppdaterade ritningar när det är klart står det i mina papper.
Dock så är läget på kartan låst åt 2 håll och höjden får jag inte ändra på.
 
totalt 200 mm isolering tycker jag låter vettigt så kör du på dina 150mm reglar. Det är just utrymmet för isolering som brukar avgöra väggtjockleken. rent styrkemässigt håller det nog med 95mm i väggarna.
 
jag satte samma fönster storlek i garaget som på huset(15x9) å förstås lite mindre på sidorna där bilarna står... isoleringen räcker ju gott å väl till med 200, det viktigaste är ju plattan det är där kylan kommer ifrån! ett tips från mig är att försöka få takhöjd på 2,80 då får du in ett element till i portarna och på så vis 240 porthål! perfekt om man ska ha in båtar på trailer mm
 
Plattan kommer ha 200mm cellplast och det kommer vara golvvärme i den.
Det där med portarna är en grej jag funderat lite på, därav att jag vill ha ryggåstak, då får jag ju högre höjd just där portarna är.
Som det ser ut just nu så kommer jag köpa 2st beg portar för att längre fram byta till 2 riktiga portar.
Försöker hålla ner ekonomin lite på detta bygge, handlar i första hand om att jag bara har ett interimsgodkännande på huset och inte får slutbevis förräns garaget är på plats.

Kommer bygga det oisolerat till att börja med, det räcker för att få hela ärendet godkänt mot kommunen.

Jag har jättestora fönster på huset, 1,8meter höga och 1,2 meter breda, känns lite väl för ett garage, sen är det väl lite dyrare bilar som ska stå där så vill ju inte ha fönster för långt ner för nyfikna.
Var inne på att göra någon form av kantiga fönster uppe i nock på baksidan.

Ska rita ihop lite och prata med min KA angående garaget, han är byggnadsingenjör och jobbar i stor utsträckning med ritningar och konstruktionsberäkningar.
Så alla tips är välkomna.
 
Redigerat:
Jag har 195x45 i väggarna och taket är gjort med en limträbalk och 195x45+120x45 i taket....
 
Om du ska ha limträ så är det viktigt att förstärka betongplattan under stolparna som bär limträbalken med extra armering eftersom mycket större last hamnar där då.
 
Enk Projektet skrev:
Jag har 195x45 i väggarna och taket är gjort med en limträbalk och 195x45+120x45 i taket....
Har kollat en del på ditt projekt och det är något åt det hållet jag funderat på att göra.
Jag har som sagt regelvirke nästan gratis, det kostar mig ca 3500kr att vara på sågverket en hel dag, vilket ger en fruktansvärd massa reglar, ska ändå såga virke till nytt traktorgarage i stugan så virket till det vanliga garaget blir istortsätt bonus, att det inte är hyvlat ser jag inte som något större problem.
 
Att det blev 195 för min del beror mer på att jag vill använda så få dim som möjligt och köpte hela paket med reglar.....195 har jag i både väggar och golv i huset och då blev det så i garageväggarna också......i annat fall hade jag kanske nöjt mig med 170.....
 
Har pysslat en hel del till med garaget, eftr at jag fått in offerter på saxtakstolar så är det nog det som det blir nu, kostar ca 10 000kr och då lyfter de upp dem och sätter fast dem för den summan, känns som bästa lösningen.

Har kommit så långt med bygget att jag gjort klart gjutformen och börjat lägga ut isoleringen, har lagt ett yttre varv och lagt i amering för kantbalken, måste hämta mer cellplast imorgon och sen blir det att lägga ut golvvärmeslangen.
Vet inte än hur jag ska varma garaget så bättre att gjuta in slang när man ändå håller på.

Har för övrigt bestämt mig för att köpa en stor port istället för 2st små, får helt enkelt bättre möjligheter att nyttja bredden på garaget med en stor port, då kan ju tex utan problem få in båda bilarna + släpkärran eller båten, om jag skulle vilja det.

Väntar väl bara på att kommunens mätavdelning ska komma tillbaks från semestern så jag får lägeskontrollen utförd och kan gjuta plattan.
Ska även ha fram ritningar på garaget så alla blir nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.