Sprang på billig alpanel så nu är det dags att börja bygga, har dock lite huvudbry efter allt läsande här på forumet.

Ska bygga bastun i en del i badrummet, 3 inner väggar samt 1 yttervägg/snedtak.
Rummet är förberett och klart in till OSB:n resp. glespanelen.

Hade tänkt göra enl. bifogade ritningarna

Frågorna ar följande:

-OSB under panelen är det ok?
-Räcker det med isoleringen som är i mellanväggarna (70mm)?
-Klarar den åldersbeständiga plasten i snedtaket värmen, eller skall det kompletteras med
Osb och 28mm isolering? (28mm luftspalt fortfarande kvar)
- Är isoleringen på paneltaket nödvändig och om den är det, skall den ligga direkt på panelen?
 
  • Bastukonstruktion2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bastukonstruktion.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
70 mm räcker för mellanväggarna.
Nej, plasten i snedtaket klarar inte värmen om du inte kompletterar på det sätt du beskriver.
Isoleringen i taket är nödvändigt för att klara plasten i yttertakskonstruktionen på samma sätt som snedtaket. Kan läggas direkt på panelen.
 
Ok, då var jag inte så fel ute.
28 mm isolering mellan glesen får det bli, och på med osb innan spikläkten.

Tar tilluften under dörren, och frånluften i taket vid högsta punkten ut till badrummet.

Fråga : Kan man använda utrymmet ovan panelen som en kanal ut till badrummet eller skall det vara separat spiro?

Om man använder spiro, hur ventilerar jag tomutrymmet
-ventil i väggen, eller kan man ta upp ett hål i spirot för att slippa två ventiler på badrumsväggen?

Har för mig att AndersG har gjort som det sista alternativet men hittar inte igen det någonstans.
 
Läst olika trådar under flera timmar nu inför det stundande bastubygget.
Några frågor kommer dock upp:

OSB! Vad är det?

Bastu är ett rum i rummet! Men om den byggs mot befintliga 70 innerväggar - räcker då den isoleringen, eller behövs ytterligare isolering (har isåfall funderat på typ SPU-Systems Oy - 30 mm plattan med aluminiumskikt mellan 45 reglar som då ger en 15 mm luftspalt mot panelen.

Taket - det blir visst varmt där! Plasten smälter. Är det någon som kan beskriva en lämplig konstruktion?
 
JoKa skrev:
Ok, då var jag inte så fel ute.
28 mm isolering mellan glesen får det bli, och på med osb innan spikläkten.

Tar tilluften under dörren, och frånluften i taket vid högsta punkten ut till badrummet.

Fråga : Kan man använda utrymmet ovan panelen som en kanal ut till badrummet eller skall det vara separat spiro?

Om man använder spiro, hur ventilerar jag tomutrymmet
-ventil i väggen, eller kan man ta upp ett hål i spirot för att slippa två ventiler på badrumsväggen?

Har för mig att AndersG har gjort som det sista alternativet men hittar inte igen det någonstans.
Jag har dragit en spiro i utrymmet mellan taken. Sedan har jag satt en separat ventil. Har läst om såna som gjort hål i ventilationskanalen som du beskriver, men jag tog det säkra före det osäkra och gjorde en separat ventil.
 
perramerra skrev:
Läst olika trådar under flera timmar nu inför det stundande bastubygget.
Några frågor kommer dock upp:

OSB! Vad är det?

Bastu är ett rum i rummet! Men om den byggs mot befintliga 70 innerväggar - räcker då den isoleringen, eller behövs ytterligare isolering (har isåfall funderat på typ SPU-Systems Oy - 30 mm plattan med aluminiumskikt mellan 45 reglar som då ger en 15 mm luftspalt mot panelen.

Taket - det blir visst varmt där! Plasten smälter. Är det någon som kan beskriva en lämplig konstruktion?
70 mm isolering i befintliga innerväggar räcker. Ingen luftspalt behövs mot innervägg. Du kan därmed slå panelen direkt på reglarna.

Lämplig konstruktion är att regla ner befintligt innertak till 200-220 cm, lägga en isolering ovanpå bastutaket och därefter sätta ventiler som leder bort värmen från utrymmet mellan taken. Det bör räcka för att klara plasten i yttertakskonstruktionen.
 
Om man tar uppett hål i nederkant på spirot, borde inte den varma fuktiga
luften från bastun vilja fortsätta ut till badrummet.

Är det kanske ännu bättre om man kan få en stigande kanal ända ut till badrummet?

Jenfor- är det något viktigt jag missat, eller vad tror du kan hända ?
 
jenfor skrev:
Lämplig konstruktion är att regla ner befintligt innertak till 200-220 cm, lägga en isolering ovanpå bastutaket och därefter sätta ventiler som leder bort värmen från utrymmet mellan taken. Det bör räcka för att klara plasten i yttertakskonstruktionen.
Glöm bara inte bort att kolla vad olika aggregat med önskad effekt har för krav på min takhöjd. Vore tråkigt om du råkar bygga för lågt och sedan upptäcker att önskat aggregat sedan kräver en högre takhöjd. Förutom det så finns såklart ingen poäng i att ha högt i tak i en bastu.

//Rob
 
JoKa skrev:
Om man tar uppett hål i nederkant på spirot, borde inte den varma fuktiga
luften från bastun vilja fortsätta ut till badrummet.

Är det kanske ännu bättre om man kan få en stigande kanal ända ut till badrummet?

Jenfor- är det något viktigt jag missat, eller vad tror du kan hända ?
Det viktiga är att du får till isoleringen på bastutaket på ett bra sätt. Ju mer isolering, desto mindre värme lagras i utrymmet mellan taken. Själv isolerade jag bara 50 mm, vilket med facit i hand var för snålt. Man får förstås utgå ifrån hur mycket man reglar ned från yttertaket. Dvs. har man 20-30 cm utrymme skulle jag ha isolerat 100 mm. Taket blir ju alltid mycket varmare än väggarna.

Med bra isolering räcker det med en enkel ventil. Du behöver inte eftersträva någon faktisk ventilation utan det räcker om utrymmet kan andas. Luften där är dessutom torrare än i bastun.
 
Robster skrev:
Glöm bara inte bort att kolla vad olika aggregat med önskad effekt har för krav på min takhöjd. Vore tråkigt om du råkar bygga för lågt och sedan upptäcker att önskat aggregat sedan kräver en högre takhöjd. Förutom det så finns såklart ingen poäng i att ha högt i tak i en bastu.

//Rob
Tror inte några aggregat har problem med höjder på 2 meter och uppåt. Vill JoKa däremot sätta aggregatet mot snedtaket så lär det dock kunna bli problem med säkerhetsavståndet.
 
Ska du ha ett 8Kw aggregat så är 2 meter begränsande i många fall. Iaf för de aggregat som jag var intresserad av. =) Det var därför jag ville ha +2,1 meter i min för att vara helt säker på att kunna välja fritt.

//Rob
 
Givet snedtaket misstänker jag att storleken på bastun inte kommer att kräva ett 8 kw aggregat. Men som sagt, snedtak är ett problem i det avseendet då man gärna vill sätta aggregatet på den väggen, eftersom den sidan inte går att utnytta till lavar.
 
Det kan iofs vara sant, men det kan iaf vara värt att påminna så någon annan som är i byggartagen och läser här tänker efter först. =)

//Rob
 
Tylö har 1900mm upp till 10,7 Kw.
Har för mig att jag läste i någon tråd att man kunde ha något "värmeskydd" mot snedtaket ovan aggregatet.
Men som Rob skriver är det bättre att kolla innan man bygger klart.
 
Anders G - som du ser tidigare innan det här drog iväg någon annanstans, så funderade jag över ventilation.

Luftningen av utrymmet ovan innertaket ?, hål i frånluftskanalen eller separat ventil?

Har jag drömt att du tagit hål i spirot eller? Om så är fallet verkar det att fungera eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.