Besiktningsprotokoll

Oisolerad platta på mark ( flytande golv) huset är från 80tal

Borrhål gjordes i golv i groventré:
Relativ luftfuktighet som uppmättes i konstruktionen var 80,06 %

Utvärdering : skada

Hur ska man tolka detta ? vilka åtgärd kan man göra ? Han sa att borren va torr och inte luktade nåt konstigt. Är det ett värde som dom flesta hus har som är byggda på detta sätt.
 
Du får nog utveckla. Vad är din egentliga fråga? Så som du beskriver det finns inget som helst problem.
Eller var det inte plattan de borrade i?
 
Det är gibberish.
Man mäter inte på det sättet.

I fasta material mäter man viktprocent vatten. Byggnadsdelar i kontakt med uteluft kan förväntas ha ca 16% fuktighet. Trä inomhus någonstans från 12 till 4%.

Relativ luftfuktighet handlar om hur mycket vatten luften kan bära utan att det blir dimma. Den varierar med temperatur på så sätt att varmare luft bär mer vatten. Enklaste sättet att sänka den relativa luftfuktigheten är att värma upp luften. Det är fortfarande lika mycket vatten i luften men den relativa sjunker.

Man brukar anta att trä med en fukthalt på 16% varken blir blötare eller torrare om den relativa luftfuktigheten ligger på 80%. Nu har jag inte tabellerna här men efter vad jag kommer ihåg räcker det med att värma upp luften 10-15 grader för att luftfuktigheten skall sjunka till en nivå där 16%igt trä börjar torka.

Mvh Findus
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jo det är definitivt en mätmetod som är rellevant. Men 80% låter inte särskilt högt för en oisolerad platta. De är problematiska.
 
findus42 findus42 skrev:
Det är gibberish.
Man mäter inte på det sättet.

I fasta material mäter man viktprocent vatten. Byggnadsdelar i kontakt med uteluft kan förväntas ha ca 16% fuktighet. Trä inomhus någonstans från 12 till 4%.

Relativ luftfuktighet handlar om hur mycket vatten luften kan bära utan att det blir dimma. Den varierar med temperatur på så sätt att varmare luft bär mer vatten. Enklaste sättet att sänka den relativa luftfuktigheten är att värma upp luften. Det är fortfarande lika mycket vatten i luften men den relativa sjunker.

Man brukar anta att trä med en fukthalt på 16% varken blir blötare eller torrare om den relativa luftfuktigheten ligger på 80%. Nu har jag inte tabellerna här men efter vad jag kommer ihåg räcker det med att värma upp luften 10-15 grader för att luftfuktigheten skall sjunka till en nivå där 16%igt trä börjar torka.

Mvh Findus
Betong mäter du alltid så, det är mycket möjligt att trä mäts på annat sätt.
Det var därför jag blev osäker på vad han egentligen syftade på.
 
Ok. Så man mäter fukt i betong i enheten ”relativ luftfuktighet”...
Mvh Findus
 
C C.Lundin skrev:
Betong mäter du alltid så, det är mycket möjligt att trä mäts på annat sätt.
Det var därför jag blev osäker på vad han egentligen syftade på.
Tänkte mer på att i bes protokollet utvärderas det till en skada då 80% ligger över gränsvärdet. Om det är vanligt på 80 tal hus, fick svar på detta från och det tackar jag för.
 
  • Gilla
martyj85
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ok. Så man mäter fukt i betong i enheten ”relativ luftfuktighet”...
Mvh Findus
Ja, skulle man mäta en kvot i betong så blir det felaktigt i princip varje gång med tanke på vct, tillsatsmaterial, tillsatsmedel o.s.v. Själva receptet påverkar alltså resultatet felaktigt.
 
Efter en minuts Googling

”betong
kan fuktkvoten mätas genom att man borrar ett hål, dammsuger rent, tätar det och låter det stå några dygn tills jämvikt råder (se fuktbalans). Därefter kan man mäta relativa luftfuktigheten i borrhålet vilket i sin tur kan ge fuktkvoten i betongen, då man känner till sorbtionskurvan för just den betongsorten.2 okt. 2017”

Det går att mäta sig till fuktigheten i betong indirekt genom att mäta de relativa luftfuktigheten i ett borrhål. Likaväl som det går att anta att träet i min krypgrund ligger på 16% om den relativa luftfuktigheten är 80%. Det
är fortfarande nonsens utan den efterföljande analysen.
Även om mätmetoden är att indirekt via den relativa luftfuktigheten räkna sig fram till fuktkvoten kan den inte anges i den relativa luftfuktigheten. Det blir gibberish för alla andra än mätteknikern som har tabellerna pch vet vad det är för slags betong.

Är 80% fuktkvot ens möjlig i betong.

Mvh Findus
 
findus42 findus42 skrev:
Det blir gibberish för alla andra än mätteknikern som har tabellerna pch vet vad det är för slags betong.

Är 80% fuktkvot ens möjlig i betong.

Mvh Findus
Helt sant. Ska du få ett korrekt värde måste man veta receptet, då det påverkar hur mycket vatten som binds i betongen t.ex.

Nej, men 80% relativ fuktighet, men det säger inte mycket om man inte vet vilken betong man pratar om.
 
Det vi vet är att en betong som fuktar upp luften till 80% kommer med tiden blöta ner trä som är i kontakt med samma luft till 16%. Olämpligt för parkett eller annat trä inomhus även om det inte är direkt hälsofarligt. Eller så torkar träet ut betongen med tiden.
För att kunna göra ett välgrundat antagande måste vi veta fuktkvoten i betongen för att veta hur mycket vatten den innehåller.

Mvh Findus
 
C C.Lundin skrev:
Helt sant. Ska du få ett korrekt värde måste man veta receptet, då det påverkar hur mycket vatten som binds i betongen t.ex.

Nej, men 80% relativ fuktighet, men det säger inte mycket om man inte vet vilken betong man pratar om.
Ska höra lite med grannar omkring, för att hela området har samma typ av hus och är uppbyggda på samma platta .
 
findus42 findus42 skrev:
Det vi vet är att en betong som fuktar upp luften till 80% kommer med tiden blöta ner trä som är i kontakt med samma luft till 16%. Olämpligt för parkett eller annat trä inomhus även om det inte är direkt hälsofarligt. Eller så torkar träet ut betongen med tiden.
För att kunna göra ett välgrundat antagande måste vi veta fuktkvoten i betongen för att veta hur mycket vatten den innehåller.

Mvh Findus

När man inte har den kompetens, Hur skulle ni tänka kring evt köp av denna en plans villa på 120kvm
 
Jag tycker personligen att oisolerade plattor är läskiga att köpa, om det blir problem är det svårt att fixa.
Isf skulle jag ta dit någon som gjorde en riktigt ordentlig undersökning. Har en kompis med 50 talshus på platta där det inte är problem men det är för marken är lämplig.
 
När vi pratar nyproduktion så är 90% RF parkettläggningsbar (med plast under). 85% RF i våtutrymmen med tätskikt bör eftersträvas. Men även det är beroende på tätskikt.

80% RF låter inte jättefarligt.

Jag har gjort en del trendmätningar för fukt i betongkonstruktioner. Man borrar som sagt ett litet hål och dammsuger det rent. Sen för man ner ett plaströr som man tätar med typ kladdmassa mot betongen. Sen sätter man ett plastlock på röret och låter det dra några dagar. Sen för man ner mätaren som ska vara kalibrerad osv och låter den stå där några dagar innan man läser av.

Sen är det en djungel av värden som kan påverka mätresultatet. Mätdjup (borrdjup), vct, tillsattsmedel m.m

Man bör tillägga att träkonstruktionen skall vara avskiljd betongkonstruktionen med plast (under parkett t.ex.) eller syllpapp, pallbrickor eller liknande
 
  • Gilla
VillEksjö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.