Har pratat med många "förståsigpåare" om hur jag invändigt ska tilläggsisolera mina väggar och ingen kan ge klart svar om vad som funkar. Jag känner dock att jag närmat sig ett beslut men ännu återstår några sömnlösa nätter. Tar gärna emot synpunkter.

Nu har jag en oisolerad tegelstomme (en tegelsten tjock) med tjockputs på utsidan och 7 cm lättklinker ("Lecasten") på insidan. Har ingen aning om funktionen på lättklinkern eller om den funnits med från början eller lagts till efter hand (huset byggt på 30-talet, totalrenoverat på 60-talet).

Min tanke är att jag nu mot insidan av lättklinkerblocken sätter 45 cm stålreglar med 45 cm cellplast. Därefter ytterligare 45cm stålreglar, förskjutna för att undvika köldbryggor, med 45 cm cellplast. På detta en OSB eller Plywood och därefter gipsskiva.

Får jag en kondensutfällning mellan cellplast och lättklinker borde väl ingen skada vara skedd eftersom det inte är organiskt material. Eller gör jag det för lätt för mig?
 
jaso skrev:
Min tanke är att jag nu mot insidan av lättklinkerblocken sätter 45 cm stålreglar med 45 cm cellplast. Därefter ytterligare 45cm stålreglar, förskjutna för att undvika köldbryggor, med 45 cm cellplast. På detta en OSB eller Plywood och därefter gipsskiva.
Jag antar du egentligen menar 45 mm !

Men till saken: Tror inte du behöver bekymra dig över köldbryggorna, däremot kan det möjligen vara lämpligt med ett inre skikt på 45 mm för att kunna lägga el i.

Isoleringen tycker jag du ska välja minull istf cellplast. Det är nämligen inte helt lätt att isolera med cellplast i en regelstomme, man måste för det mesta kladda med fogskum för att få cellplasten att täta överallt.

I slagregnsrika områden av landet ska man vara försiktig med invändig isolering av tegelstomme, men jag tror inte att den risken är så stor i ditt område.
 
  • Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Mycket riktigt hade jag förväxlat cm och mm :blushing:.

Bra synpunkt om svårigheten att i praktiken isolera med cellplast mellan reglarna.

Anledningen till cellplast var endast motståndskraften mot mögel egentligen. När jag rev nuvarande tilläggsisolering, från 60-talet, var det ingen vacker syn. Tidigare ägaren hade reglat upp med träreglar och använt gullfiberskivor som isolering. Träreglarna var uteslutande i toppskick men gullfibern var på många ställen nästan helt svart på baksidan. Utgår ifrån att det var mögel.

Å andra sidan kommer jag nu installera riktig ventilation (FTX) så mindre fuktig luft borde trycka ut i konstruktionen.
 
Någon mer som har synpunkter?
 
Tror inte att det svarta på gullfibern är mögel, det finns inget för möglet att "äta" på gullfiber. Gammal gullfiber brukar kunna svartna. Vad det beror på vet jag inte.
Du behöver ej ha två lager med förskjutna reglar, börja med ett heltäckande lager med cellplast (inga reglar) sedan så reglar du med 45 mm och sätter mineralull emellan.
 
Det vore en väldig lättnad om det inte var mögel får jag säga. Frågan är bara vad det kan ha varit annars.

Tackar för idéen om att man kan ha ett helt cellplastlager utan reglar och sedan regla utanpå det. Hade jag inte alls tänkt på.
 
Isoleringen ovanför vårt innertak var också ordentligt svart här och där, men utan någon fukt - reglarna var också helt friska. Det var tydligt att isoleringen var svart där det var hål i plasten, antingen bakom spikhål eller dåliga omlottskarvar. Jag gissar att det är damm eller sot från rökning som läckt ut...
 
Har nu bestämt mig för att bygga upp tilläggsisoleringen enligt förslaget ovan. Dvs 45mm cellplast utan reglar och sedan 45 mm plåtregelvägg med stenull där även elen dras. Sen en OSB och en GIPS-skiva. Om det var rätt beslut lär väl visa sig om 10-20 år.

JPW, jag tror att du har helt rätt. Synd bara att jag utgått ifrån att det var svartmögel från början utan att använda hjärnan... :(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.