Ingen som har ngt att skriva om det här?

Hur gör ni? Har ni ritningar? Antar att de flesta i Sverige lägger in golvvärmeslangarna i betongplattan (och den är ju ganska tjock).
 
Att isoleringen ska ligga under plattan är bra enligt mig, dock vill jag ju ta Diskussionen.

Jag hänvisade bara på hur man gör och vad som rekommenderas (t.ex. utanför Sverige). Vad jag förstår finns det fortfarande många som lägger isoleringen ovan på betongplattan.

Sen rekommenderas (som du kan se i ritningen) att ha ett flytande betonggolvkonstruktion även om man har en platta där man har lagt isoleringen under plattan.

Dels gör man det väl för att få en installationszon där man kann lägga in t.ex. el kablar. dels gör man det också för att isolera mot stegsljud. Men obs att stegsljudisoleringen satidigt är en värmeisolering.

Det flytande betonggolvet har ju sen en tjocklek på ca. 5 - 6 cm. Om man lägger in golvvärmen där kan det finnas föredelar med det.
 
Redigerat:
Det handlar ju om fuktvandring och värmeväxling. Fukten "dras" mot värmeväxlingen som sker i isoleringen så varför skulle man vilja riskera att dra upp fukt i betongen om man kan undvika det?
Speciellt känsligt blir det om du dessutom lägger in golvvärme.

Det finns inget att diskutera i mitt tycke...
 
Det som alltid är farligast är att ha en viss risk att isoleringen själv fuktas upp och därmed tappar sina värmeisolerinde egenskaper eller till och med förstörs.

Om man lägger in golvvärme (och i vissa fall gör man det i efterhand) ökar man visserligen risken för fuktskador. Dessutom konstaterade jag att man till och med använde golvvärmen för att få svalka på somrarna. Golvkyla alltså.
 
Har man bra dränering och golvvärme som torkar fukt i plattan borde det vara perfekt att ha plast under isoleringen som hindrar markfukt att komma upp i betongen? Bör nog kompletteras med någon form av avfuktare på sommaren när golvvärme är avstängd dock...?
 
Hur menar du? Problemet med fukten kommer ju när golvvärmen är avstängd på sommaren om isoleringen inte är tillräckligt tjock så att uppvärmningen av marken förhindras på vintrarna.
 
Plasten stoppar väl fuktvandringen uppåt mot betongen? Eller?
 
Det jag menade med avfuktaren var att om det är fuktigt i rumsluften är det kanske bättre å ta bort det med avfuktaren än att det kondenseras nedåt genom betong och isolering för att stanna under isolering, iom att plasten sitter där som ett skydd mot drän.gruset??
 
Fuktspärr under platta tror jag inte behövs om isoleringen är + 200 mm. har mycket svårt att tro att det kommer markfukt upp i plattan då.

Den utlänska konstruktionen kanske är bra men den förefaller dock dyr med alla moment vilket är en nackdel.
 
Mikael_L
Ewald skrev:
En annan sak är - om man nu tittar på Konstruktionen som är vanligt i Sverige - om det är en bra idé att lägga en fuktspärr på undersidan av isoleringen. Vad tycks om det? Motivera!

[länk]
Nej, man sätter ej någon fuktspärr under isoleringen, om man vet vad man pysslar med.

Om någon, helt korrekt har satt plast under cellplasten, eller mellan cellplastskikten är det mot radon som är tanken.
 
Mikael_L
Ewald skrev:
Hej!

Jag bifogar en fil med konstruktionsritningar på en "platta på mark".

vem vill diskutera Konstruktionen. Är det tydligt på hur Konstruktionen fungerar? Vlka synpunkter Finns kring Konstruktionen?
Jag ser inte riktigt vitsen med att förstärka grusbädden med betong, måste ju vara bättre att göra markarbetet bra direkt.
:)
 
Gaffeltrucken på sid 14 var iofs cool. Själva plattan kanske lämpar si bättre för länder i varmare klimat än Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.