Jag håller på att rita ett förslag på en tillbyggnad (7,5 m på bredden och 8 m på längden 1 3/4 höjd som på "gamla delen") och funderar på möjligheterna att förgylla tillvaron med ryggåstak.

Ni som har erfarenhet av ryggåstak, hur gör man och vad tycker ni (svårt/lätt att bygga, dyrt/mindre dyrt etc...)? Hittills har jag kommit fram till att det finns två alternativ: saxtakstol (då man förlorar några grader på taklutning inomhus) och takkonstruktion med limträbalk.
 
hur ser en generell konstruktionritning ut på en saxtakstol? skall själv göra sånna så jag är lite nyfiken (13 meter lång 6,6meter bred byggnad med ryggåstak)
 
Jag drar upp denna tråd igen då jag tänkte bygga på huset en våning och funderar på prisskillnad mellan:

vanligt innertak med vanlig takstol

och

ryggåstak med antingen
sax-takstol eller
limträbalk

Någon som kan ge en mellan tummen och pekfingret prisuppgift, om vi pratar om 10,7*9m (10st takstolar alltså) yttermått, för dessa tre alternativ?
 
Vi har byggt med ryggåstak 1 & 3/4 plan och konstruerat det så att takåsarna (Swelite masonitebalk HI400) bär ovanpå en nockbalk i limträ samt på ytterväggarna ovanpå ett övre liggande hammarband. Huset är 10,8 * 7,5 m och taklutningen är 30 grader. Snedtaket på övervåningen börjar vid yttervägg på 150 cm höjd från golv.
 
Ok, tack. Men frågan var mer vad det är för prisskillander mellan olika tak (2 ryggås och ett vanligt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.