Hade från början tänkt enligt bilden vilket ger ca 115cm färdigt kryploft på högsta stället (238 cm färdigt under) men tänkte ev sänka ner loftet någon cm för att få lite mer höjd på loftet. Då skulle jag behöva skruva en 45x120 på väggreglarna samt sätta loftreglarna med balksko. Verkar det som ett bra sätt?

Med tanke på att det lär bli lite svikt i golvet så kommer jag högst troligt inte ha undertak av gips utan akustikplattor. Ska även regla upp en liten mellanvägg likt bilden då den ytan längst in på loftet bara blir förvaring, om ens det.

Läste på en monteringsanvisning till golvspån att de är känsliga för fukt. Utrymmet under loftet blir bastu/dusch/relax så det kanske inte blir bra med spån?

3D-ritning av loftkonstruktion med måttangivelser för balkar och golvspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svikten blir något större än vad som är godtagbart för ett vanligt golvbjälklag, men jag antar att det mest är en fråga om att krypa omkring. Skulle jag byggt det själv skulle jag valt 45x145 reglar. Om du inte ska någon särskild fuktisolering i taket därunder är det nog säkrare att använda konstruktionsplywood i stället för golvspånskiva. Du kan i så fall gå ner i tjocklek.
 
Tillägg: Skruvlimmar du plywooden så ger 45x120 OK svikt.
 
Bra idé med plywood. Antar att det är 15 mm du menar. Tror du det hjälper nåt att kortla mellan reglarna eller är det krysskolvning som gäller?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Kortlingar eller krysskolvning behövs inte.
 
Har nu fått upp reglarna. Provade med en 12 mm OSB, dock bara 40x120 cm i storlek. Den sviktade en aning men jag tror att det borde gå med en 12mm konstruktionsplywood. Den bör väl vara styvare än OSB?
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ja, det är stor skillnad på OSB och K-plywood. Ska man använda OSB för den typen av ändamål måste man upp i klass. Men K-plywood är väsentligt mycket bättre. 12 och 15 mm har samma antal skikt (5 st tror jag). 18 mm har ytterligare två.
 
Jag kör på 12 mm K-plywood och skruvlimmar. Bör man lämna 1 mm /m i rörelsefog mellan skivorna som vid väggmontage ? :thinking:
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Jag kan inte se något behov av det. Det blir ju inte så många skivor och allt är väl uppvärmt året runt.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Visst blir det uppvärmt. Se bilden på våtrumsvägg. Det var där jag såg rörelsefog. Schematisk illustration av en våtrumsvägg med keramik, rörelsefog och skiktuppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, det är ingen jämförbar situation. Med kakel på väggarna måste allt bakom röra sig så lite som möjligt. I normala sammanhang där man vill ha skivverkan för stabilitetens skull, är det snarast en fördel om plywoodskivorna ligger kloss an till varandra.
 
Tänkte väl det. Jag kör kloss! Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.