Jag ska om några månader bygga en U-trapp med vilplan. Efter att ha fått offerter på att köpa en färdiglösning så bestämde jag mig för att bygga trappan själv. Offerten med lägst pris låg på 108 tkr..
Detta är något som jag aldrig ha gjort förut och skulle behöva lite råd..

Konstruktionen känner jag mig säker på.
Det blir tre underliggande vangstycken som jag gör av 45x360 kerto.
Samt en platå konstruerad av 45x195 reglar som är fastmonterad i ytterväggens stående reglar i bakkant, innervägg på sidorna och en underliggande limträ balk+pelare i framkant (90x225 + 90x90)
Se lite bilder på konstruktionen nedan.

Men det jag behöver råd gällande är hur jag kan göra trappan snygg och tyst.
Min tanke just nu är att jag först klär in stommen med 21mm plywood. Dubbla lager som sättsteg?
Sedan klär in plywooden med det golv jag kommer att lägga på bottenvåningen.

Med ovanstående förutsättningar hur får man då resultat snyggt och tyst?
  • Bör jag skruvlimma eller bara skruva alla lager?
  • Vad är bästa/enklaste sättet att få sömlösa övergångar från trappa till vägg?
Jag tänker ju att det blir en ganska så ful kant vid övergång från plansteg till sättsteg om trappan är klädd med parkettgolv. Vill ju heller inte ha en list där som man kommer störa sig på. Är det någon som har förslag på lösning?

Vad tror ni är bästa sättet att få en snygg övergång från trappsteg till vägg?
Om jag först gipsar väggen och monterar vangstycke mot gips och sedan kan montera sättstegen väldigt tajt mot gipset?

I bilderna nedan har ritat det så att vangstyckena sitter mot väggarnas reglar, tror dock att jag kommer sätta dom mot gips enligt min tanken ovan.

Trappans stomme sedd snett ovanifrån:

3D-modell av en U-trapp med vilplan och konstruktion av vangstycken och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rakt ovanifrån:

3D-ritning av en U-formad trätrappstomme med vilplan i en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Undre trappa:
3D-modell av en träkonstruktion för en U-trapp med vilplan, sedd snett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Platå:
Digital 3D-modell av ett oavslutat U-format trapphus med vilplan och synliga reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det någon som har synpunkter här?
Jag har funnit Nissabo där man kan köpa limfog skivor till vangstycke, plansteg och sättsteg.
När jag la ihop en varukorg med allt material jag kommer behöva så landade de på 53.000 kr. Mer än halvpriset jämfört med offert från drömtrappor. Dock är ju det utan trappräcke etc så blir väl ganska precis halva priset.

Men jag tycker fortfarande att det bör gå att åstadkomma en billigare konstruktion. Därav är jag tillbaka i resonemang i första inlägget, med lite förändringar.

Konstruktion:
  • Vangstycke av Furu A/A fingerskarv 42 mm
  • Plansteg av 22 mm skruvlimmad golvspån + 11 mm härdat trägolv från Bjelin
  • Sättsteg av 11 mm härdat trägolv från Bjelin

Vad tror ni om att först skruvlimma 22 mm golvspån på vangstycken? Detta förutsagt att jag kör med 3 underliggande vangstycken per sektion. Då blir spännvidden mellan vangstycken cirka 45 cm.
Och sedan limma härdat trägolv ovanpå golvspånet?
 
När jag byggde min trappa så hade jag limträbalkar som vangstycken och sen ek-bänkskiva ifrån Ikea som jag klyvde och kapade till rätt mått som plansteg och limfogskivor som sättsteg. Blev både snyggt och billigt. Tror ja landade på 5-7000 nånstans men ja har bara två vangstycken och inget vilplan heller. De här är dock 5-6 år sen så de va ju innan virkespriserna spårade ur. Blir svårt dock att göra vilplanet av bänkskiva iom att den inte täcker hela ytan med en skivbredd. Där kanske du kan lägga golvspån och sen samma golv som i resten av huset? Om du kör på bänkskiva så kommer du ju få skruva under ifrån med vinklar eller skruva fast en regel i vangstycket som du sen skruvar planstegen i.

Tror din lösning att gipsa först och sen montera trappen tight mot gipsen blir snyggast. Jag gjorde väggarna först, dock panel och sen har jag synliga vangstycken som jag fräste spår för planstegen i. Så då blir det ju inte lika mycket millimeter kapningarna för att få det tight mot väggen.
 
S Snickarkirre skrev:
När jag byggde min trappa så hade jag limträbalkar som vangstycken och sen ek-bänkskiva ifrån Ikea som jag klyvde och kapade till rätt mått som plansteg och limfogskivor som sättsteg. Blev både snyggt och billigt. Tror ja landade på 5-7000 nånstans men ja har bara två vangstycken och inget vilplan heller. De här är dock 5-6 år sen så de va ju innan virkespriserna spårade ur. Blir svårt dock att göra vilplanet av bänkskiva iom att den inte täcker hela ytan med en skivbredd. Där kanske du kan lägga golvspån och sen samma golv som i resten av huset? Om du kör på bänkskiva så kommer du ju få skruva under ifrån med vinklar eller skruva fast en regel i vangstycket som du sen skruvar planstegen i.

Tror din lösning att gipsa först och sen montera trappen tight mot gipsen blir snyggast. Jag gjorde väggarna först, dock panel och sen har jag synliga vangstycken som jag fräste spår för planstegen i. Så då blir det ju inte lika mycket millimeter kapningarna för att få det tight mot väggen.
Vilken dimension av limträbalk hade du som vangstycke?
Bänkskiva från ikea var ju en god idé som jag kan fundera på.
Men vad tror du om golvspån + samma golv som huset som plansteg?
Har du några tips på man minimerar risken för knarr i trappstegen?
 
Jag hade limträbalkar av dimension 56x270 till vangstyckena. Jo det var en bekant till mig som hade använt sig av den idén och jag tyckte det såg snyggt ut å det var ett billigt och smidigt sätt att få plansteg av ek.

Det borde funka fint med golvspån och sen lägga golv på dom oxå. Se bara till att limma golvspånet ordentligt i skarvarna och även i vangstyckena.

Det enda jag kan ge som tips där är att skruva och limma ordentligt på alla ställen som går. Och bygga en så stabil konstruktion som möjligt så att den inte rör sig nått när man går i den. Min trapp är synlig på undersidan så jag har gjort all infästning dold så tyvär har den börjat knarra lite efter några år. Men tror det delvis beror på att balken som trappen sitter bultad i har satt sig lite och själva trapp konstruktionen oxå har satt sig. Har börjat fundera på att försöka efterspänna den och se om det hjälper.

Förmodligen kommer din trapp även den att "sätta" sig lite efter några år när du har sprungit upp och ner och trät har rört sig färdigt. Så då blir det säkert att efterspänna den oxå. Men som sagt skruva och limma så mycket som de går så har du tur behöver du inte det (y)

Finns kanske nån på forumet som är finsnickare/trappbyggare till yrket som kan komma med bra tips? Jag är bara en vanlig snickare å bygga trappor är inget vi gör till vardags så jag körde på trial and error.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.