Håller på att planera ett badrum och har en fundering på innerväggarna. En vägg vätter mot köket och den har skevat sig lite på mitten. Syns tydligt nu när man rivit bort skivorna. Väggen är gjord i två sektioner på höjden och är hopmonterade (oklart hur än så länge) på mitten. Inte helt oväntat har den skevat lite med åren, troligen pga köksskåpen som tryckt på från andra sidan med sin tyngd.

Jag vill ju inte riva ut hela köket också för att smälla upp en ny vägg och funderar därför på hur den kan förstärkas. Låt säga att vi lyckas trycka tillbaka den så att den står "rakt", tror ni att det räcker med en fet konstruktionsplywood för att sedan hålla stabiliteten? Detta plus gips är som jag förstår godkänt för kaklet men hade ni litat på att skivan håller för trycket sen så att det inte vill skeva igen? Känns inte som att man böjer en sådan i första taget. Svår fråga såklart men lite bollning med andra hjälper till att gnugga geniknölarna ibland :)
 
  • Gilla
Octavianus
  • Laddar…
Det ska funka, mät ordentligt med vattenpass och se till att hörnen blir 90 grader. Ett tips är att både limma och skruva plywooden mycket. OM det behövs kanske du kan fälla in några extra reglar.
 
Hur tjock är väggen? Om det är 45-reglar, och har gott om plats kanske det går att gå upp till 70-reglar?

Bilder?
 
Har inga bilder just nu, kan lägga upp ett par senare.

Väggen är 45-reglar. Tror också på att det borde funka faktiskt, med både lim och skruv. Det är hantverkare som ska göra hela jobbet och stå för att skiten håller. Jag litar på dem, de verkar bra, men bolla idéer kan man alltid göra då man är lagd åt det nojiga hållet. Förbannat trist om det skulle spricka om ett halvår!
 
Tack för era svar. Det kommer att bli en ny vägg efter mycket övervägande. Ner med köksskåp och fläktkåpa, riva ner vägg, bort med bänkskivor och flytta ut köket några cm. Upp med ny 70-reglad vägg.

Visste ju inte vad jag skulle göra i helgen men nu är det problemet löst!
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.