Hej, vi har en indragen balkong på vår övervånng (souterränghus), dvs en del av husets långsida har indragen vägg. Vi tänkte nu flytta ut den väggen(Endast på övervåningen) så den kommer i linje med övriga huset och då försvinner balkongen.

Golvbjälklaget uppe fortsätter ut på balkongen och med trall på detta så är det alltså balkongen (i korthet) Vi tänkte sätta pelare och limträbalk/stålbalk under då det är 5 takstolar som kommer vila på den utskjutna väggen.

Den nya väggen som har luft under sig är ca 6m lång, dess förlängning vilar på lättbetong.

Frågan är bara hur jag ska gräva och hur stora "blaffor" jag ska gjuta för att fördela marktrycket.

Ska man gräva frostfritt 1.2m och sedan gjuta direkt eller ska man fylla upp med makadamm eller liknande först?

Är de nån som har en gissning på vad det skulle kosta att leja bort grävning och gjutning av stolpskor (4 pelare tänkte vi ha) inkl mtrl i form av grus och betog?

/Lars

Skiss finns i pdf om någon är nyfiken.
 
Har du bara 1,2 m till frostfritt?
Du bör inte räkna med reduktion av detta djup för pelargrund som ligger utanför den egentliga huskroppen.

Konstruktionen bör vara: Grop, makadam, dränering. Sen gjutning av sula och plint.

Kostnad: Gissning bara, men kanske 40 h arbete + mtrl. Säg 15 000? Beror mkt på vem man kan anlita.
 
Hej, nag djupet till det frostfria har jag ej mätt upp men det borde ej vara mycket mer där vi bor. Litade på en snickares ord....

Varför gjutning av endast sula? Är det inte enklare att gjuta fyra st små sulor?
Då pelrna komer stå ca 1,6m från väggen på nedervåningen vill jag ju helst undvika att gjuta platta ihop med den gamla. Jag hade täntk mig en smal lång sula på ca 50cm bredd alternativt 4 st blaffor på ca 1x1m. Är detta resonemang helt fel?

/Lars
 
Var bor du? Det frostfria djupet varierar!

Sulor/plattor: Du kan göra precis som du tänkt. Antingen en långsträckt eller flera mindre. Funkar lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.