Planerar husbygge med ett dubbelgarage och funderar på möjligheterna att till en "rimlig" kostnad kunna tvätta bilen i garaget.

Kommunen kommer att svara på frågan om oljeavskiljare men jag undrar vilken väggkonstruktion och golvbehandling man ska välja? Hade tänkt hålla ca 10 grader i garaget med golvvärme där plattan är isolerad med 300 mm. Taket isolerar vi med minst 40 cm lösull och tanken är att isolera vägarna med 170+90 mm.

Är konstruktionen våtrumsgips - fuktspärr - kakel att rekommendera i ett garage?

Hur bör golvet behandlas? Räcker det med klinkers?

Tacksam för alla svar.

/Krister
 
Klinkerfog som är salttålig rekommenderas, typ epoxifog. Oljeavskiljare kan man sätta ihop själv. Det är en funktion, inte en produkt.
 
Draperi drygt en meter runt bilen..... alla andra prylar i garaget blir dyngsura annars.....
 
  • Gilla
mandg och 1 till
  • Laddar…
S
olja golvet, sätt minerit eller våtrumsgips på väggarna
 
Jag håller på själv med ett garagebygge på 70 kvm som ska fungera som tvätthall under vintermånaderna. Jag har gjutit in en akodrän ränna i mitten av garaget och satt in en 5 meter bred garageport för att kunna köra in bilen mitt i garaget.
Sedan har jag murat en lecasten runt hela plattan som trästommen står på, då kommer aldrig vatten bli stående mot organiskt material. Tanken är att måla leca och betongplatta med epoxi och gipsa väggarna. Men det blir nästa vinterns projekt.

Oljefälla sket jag i.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
John Pohlman skrev:
Jag håller på själv med ett garagebygge på 70 kvm som ska fungera som tvätthall under vintermånaderna. Jag har gjutit in en akodrän ränna i mitten av garaget och satt in en 5 meter bred garageport för att kunna köra in bilen mitt i garaget.
Sedan har jag murat en lecasten runt hela plattan som trästommen står på, då kommer aldrig vatten bli stående mot organiskt material. Tanken är att måla leca och betongplatta med epoxi och gipsa väggarna. Men det blir nästa vinterns projekt.

Oljefälla sket jag i.
Låter som ett bra upplägg men en bred garageport och en ränna i mitten. Att mura ett varv lecasten runt plattan har jag själv också tänkt göra. Vårt nuvarande garage har trästommen direkt på plattan och dessutom saknar en innervägg syllpapp med följden att innerväggen blir fuktig så snart det kommer minsta fukt på plattan.....

MathiasS skrev:
Draperi drygt en meter runt bilen..... alla andra prylar i garaget blir dyngsura annars.....
Låter också som en bra idé att ha någon form av draperi minst på en vägg så att man i alla fall kan skydda allt annat i garaget från att bli dyngsurt. Garage och källare har ju en viss tendens att fyllas med allt annat än just bilar.:)

/Krister
 
F
Samma lösning som jag har i princip med en ränna i mitten och ett varv leca som syllen ligger på. Har biltemas garageklinker med epoxifog på golv och leca.

Nu skulle jag aldrig få för mig att tvätta bilen i garaget, det är för litet för det och jag har två portar så jag får inte in bilen i mitten men en längsgående ränna, tex en aco drän kan jag rekommendera ändå. Väldigt bra om man kör in en bil full emd snö. Jag la min utan vattenlås (typ spygatt) till en vanlig golvbrunn. Finns lågbyggda billiga varianter i glasarmerad termoplast med antingen plastgaller eller galvat pressat plåtgaller som är väldigt billiga. Vet inte om dom är körbara men helt ingjuten så skulle jag bli förvånad om den inte är det. Man kan med fördel lägga den nån halv cm under betongen med.
 
Kakel på väggarna gör egentligen ingenting för fuktskyddet, snarare tvärtom, så av den anledningen behöver du det inte.

Draperi är ju att rekommendera, det planerar jag i mitt garagebygge. LIksom ränna i mitten.

Johan, har du några bra tips på hur bygga en egen oljeavskiljare. Jag tänkte att det inte borde vara så svårt, såg att de färdliga lösningarna jag hittade var dyra.
 
Johan Gunverth skrev:
[länk]

Tack! Jag upplever också att färdiga lösningar är dyra med tanke på den enkla konstruktionen så det uppskattas att du t o m lagt ut en skiss.

/Krister
 
Takplåt på väggar med diffplast bakom,garanterat tätt:)
 
Jag har också planer på att kunna använda vårt garage som tvätthall (om något år när garaget är byggt dvs)

Jag kommer montera ett rör med dysor i taket mitt ovanför bilen, kanske 2 eller 3 rör.

På så sätt kan jag skölja av bilen utan att behöva stå med slang och riskera att spruta ner "väggarna på andra sidan".

Beroende på dysor och tryck så kanske jag monterar ventiler så jag kan skölja av en sida åt gången.
 
Vi bygger garaget förhållandevis litet för att det ska förbli just ett garage som är helt rent från prylar m.m. Bredvid det byggs ett stort förråd/Verkstad/snickeri där förvaring istället sker.

Med ett litet garage som alltid är rent och "redo" för alla möjliga projekt, t.ex. att tvätta bilen, så tycker jag att nån billig klinker/kakel är schysst så att man kan slabba på bäst man vill. Självklart i kombination med en egenbyggd enkel oljeavskiljare, vi vill vara miljöriktiga när det fungerar.
 
martinradbo skrev:
nån billig klinker/kakel är schysst så att man kan slabba på bäst man vill.
Jag hade inte rekommenderat klinkers, även klinkers med struktur lär bli halt som tusan med lite schampo, olja och vatten..

Jag hade gjutit betonggolv och målat det med epoxi-färg med granulat.
 
martinradbo skrev:
Med ett litet garage som alltid är rent och "redo" för alla möjliga projekt, t.ex. att tvätta bilen, så tycker jag att nån billig klinker/kakel är schysst så att man kan slabba på bäst man vill.
Kör du med fuktspärr då på samma sätt som i ett badrum eller hur skyddar du väggarna bakom kaklet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.