Hej! Vi är i planerna på att skaffa en carport framför vårat garage. Men har stött på ett litet hinder.
När jag sökt efter byggmaterial så verkar det knappt finnas limträbalkar som räcker över spannet jag behöver till carporten. Bredden på utrymmet är 663 cm men hittar nästan bara 600cm balkar. Gjort en liten enkel ritning som förklarar hur vi tänkt oss för att få det att bli bra med resten av huset. Garaget ligger i typ en sutteräng del så grannens gräsmatta är nästan i höjd med taket på carporten & garaget.

Någon som har ett tips på hur vi kan lösa detta ? annan bygg teknik? all hjälp önskas!

Mvh Henke

3D-ritning av en carport bredvid ett rött garage, markerad bredd på 663 cm och höjd på 270 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en tänkt carport med måttetikett på 663 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B bighenk skrev:
Hej! Vi är i planerna på att skaffa en carport framför vårat garage. Men har stött på ett litet hinder.
När jag sökt efter byggmaterial så verkar det knappt finnas limträbalkar som räcker över spannet jag behöver till carporten. Bredden på utrymmet är 663 cm men hittar nästan bara 600cm balkar. Gjort en liten enkel ritning som förklarar hur vi tänkt oss för att få det att bli bra med resten av huset. Garaget ligger i typ en sutteräng del så grannens gräsmatta är nästan i höjd med taket på carporten & garaget.

Någon som har ett tips på hur vi kan lösa detta ? annan bygg teknik? all hjälp önskas!

Mvh Henke

[bild] [bild]
Om du inte vill ha någon stödpelare under på något ställe så kanske I balkar i järn, som du ev. klär in, är vägen att gå ?
 
Beställ balkar i rätt längd är det lättaste.
 
Ja det finns limträbalkar i precis den längd du vill ha. Kanske inte lagervara i varje bygghandel men går att beställa.
Jag använde 7.2m i min carport.
Dock kommer dina att blir väldigt grova och dyra.
Har du inte övervägt någon annan lösning för taket?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Kan det bli snölast på taket? Har ni gjort en hållfasthetsberäkning?
 
Lutar mot att vi kör dessa dimensioner.

Skärmdump av en webbsida med byggberäkningar, uppvisande trädimensioner och en grafisk representation av balkar och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
B bighenk skrev:
Lutar mot att vi kör dessa dimensioner.

[bild]
Vilka laster har du definierat?
 
S scorp1on skrev:
Vilka laster har du definierat?
0,55 kN/m2 - Plåttak med isolering och invändig beklädnad
Samt snözon 3
 
S
En 90x270 GL30c ger ett övertramp på 2 mm på den initiala utböjningen (om man jämför med L/300), alla andra kontroller är ok. Detta är dock försumbart och jag skulle därför ha valt en 90x270 som takbalk istället för 90x315. Du sparar ca 1000 kr per balk (90x315 vs 90x270) om du köper dem som 9 m hos Beijer.
 
S scorp1on skrev:
En 90x270 GL30c ger ett övertramp på 2 mm på den initiala utböjningen (om man jämför med L/300), alla andra kontroller är ok. Detta är dock försumbart och jag skulle därför ha valt en 90x270 som takbalk istället för 90x315. Du sparar ca 1000 kr per balk (90x315 vs 90x270) om du köper dem som 9 m hos Beijer.
Vet att jag själv är lat och att jag inte är så duktig på skotta av taket. Tänkte därför köra lite större. Och jag tror det blir beställt special längder från martinsons leverantör.
 
S
Snölasten som man räknar med är den som i genomsnitt återkommer en gång per 50 år så det är nog lugnt att du inte är så duktig på att skotta taket. Dessutom har du en nyttjandegrad som är 67% (med 90x270) dvs du har 33% marginal. Utöver det så finns en hel del andra säkerhetsfaktorer också.

De 3 m som blir över kanske du kan använda i andra konstruktioner också? Men du gör självklart som du vill.
 
S scorp1on skrev:
Snölasten som man räknar med är den som i genomsnitt återkommer en gång per 50 år så det är nog lugnt att du inte är så duktig på att skotta taket. Dessutom har du en nyttjandegrad som är 67% (med 90x270) dvs du har 33% marginal. Utöver det så finns en hel del andra säkerhetsfaktorer också.

De 3 m som blir över kanske du kan använda i andra konstruktioner också? Men du gör självklart som du vill.
Hmm, ja då kanske man borde tänka om. Vet inte än hur mkt pris skillnad det är men lär vara en slant. Tack så mycket för feedbacken
 
Håller på slutföra ritningen men stött på en design fundering.

Ser det förjävligt ut om carportens panel och tak inte är I linje med garaget ? Tycker taket kommer sticka ut så mycket mot grannens gräsmatta om jag har dom i linje samt måste bygga ut så långt från pelarna om jag ska ha panelen i linje

Lägger upp en liten video som visar från programmet jag använder till ritningen.
 
  • Gilla
questswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.