Hej!

Vi har planerat att ha en trappa mellan våra gabioner, höjden blir ca 1 m.



Bredden är ca 135 cm. Jag har funderat på att gjuta eller mura upp trappan med lecablock och lägga granitplattor ovanpå (Dessa: http://www.stenbolaget.se/utomhus/granit/granithall_grey_star.html) Framsidorna av stegen har vi tänkt att putsa alt sätta granit där också.

Då dessa skivor är 60 cm breda fattas det ca 15 cm. Jag tänkte då använda kantsten (
http://www.stenbolaget.se/utomhus/granit/kantsten_skondal.html) som vangstycken, jag hade tänkt mig att de skulle följa trappstegen. Om man gjuter skulle de också fungera som gjutform i sidorna.

Just nu ligger det ca 20 cm bärlager, underlaget är lera som är så stabil att vi inte behövt påla för huset ("torrskorpelera"). Tror inte det är grävt just där och marken har hursomhelst stått över två vintrar, så det bör inte sätta sig mer.

Konkreta frågor:

1) Gjuta eller mura med lecabock, eller både och, d.v.s sätta lecablock på armerad betong?

2) Kan man kapa 25 mm granitskivor med vinkelslip och diamantskiva?

Vet inte riktigt hur jag ska göra. Pratade med den lokala markstensfirman och de menade att lecablock var för lätta, och om mna satte dem i betong så blev det ännu mer problem p.g.a. tjälskjutningen.

/fredrik
 
  • 20080703120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle gjuta den.
 
Nåväl, nu är trappan gjuten. Nån som vet hur länge jag måste låta betongen brinna innan jag säter dit stenplattorna? Vad jag vet så krymper betong när den härdar.

Tips på var man kan köpa fix för natursten för utomhusbruk mottages tacksamt också, de jag har sett på de lokala bygghandlarna är för keramiska plattor.

/fredrik
 
fredwel skrev:
Tips på var man kan köpa fix för natursten för utomhusbruk mottages tacksamt också, de jag har sett på de lokala bygghandlarna är för keramiska plattor.

/fredrik
Fick du något bra svar på vad du skulel köpa för fix?
 
jag kör med finsement till min mur har dässvärre kanackat loss 3 stenar men då har jag tagit i rätt mycket.bara att slipa bort det gamla bruket och limma dit igen.
har du någon bild på bygget? sitter i samma båt typ och jag skulle fixa granit trapp tänkte jag.för övrigt fin gång in där bland gabionerna.
 
Jag är främst ute efter något typ av "lim" och "avjämnings" material för ojämna stenar då jag bygger upp min trapp av ojämna naturstensplattor.

Jag förmodar att det blir vanlig finbetong. Om någon känner till något bättre material till detta tar jag tacksamt emot råd o tips.
 
Jag hittade på Hornbach till slut, fanns inte hos di andra.

Casco 3711 Multifix white står det på påsen.

Det viktiga i och med att det är natursten är att det är ljust då du annars kan få färggenomslag. Det här är också fix, inte något flytspackelliknande. Jag köpte grejerna i höstas men hann inte få dit stenen, får se i sommar hur ojämn ytan på trappan är. Som alternativ till att spackla upp skulle man ju kunna hyra en slip/hyvel för betong och ta ner topparna. Får se hur det ser ut i vår.

Risken med att lägga flera lager är väl att fukt kryper in mellan skikten och orsakar frostsprängning.

/fredrik

Edit: lade till bild på trappan som den ser ut nu.
 
  • trappa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Johan Ek1
  • Laddar…
Jag gjorde min i helgen, utan något murbruk eller "lim" utan bara med rackans tunga stenar. Det glappar lite när jag går på den, men jag tror det fixar sig med lite sättsand eller stenmjöl.
 
Hej Fredrik
Har du lagt plattorna på trappan? Nyfiken hur det blev.. Några bilder?
 
F
Var köpte du gabionerna nånstans?
 
Jättegammal tråd men kanske att TS finns kvar här? Jag har också byggt gabioner och vill nu gjuta två trappor á 6 steg per trappa, jag funderar dock på hur du löst formen längs med gabionerna? Har du bara använt själva gabionen som motstöd eller hade du någon tunn skiva mellan gabionen och betongen? Ser ut som du lyckats gjuta väldigt tight inpå iaf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.