Hej!

Vi är just på gång att renovera en gammal lada. Just nu håller vi på med den halva som skall bli stall. Golvet skall gjutas på måndag och sedan skall nya ytterväggar slås upp då de gamla är för dåliga. Vi gjuter plattan ända ut i kanterna med kantförstyvning, taket står just nu upppallat på pålar.
Jag behöver hjälp med att bestämma mig för hur väggarna skall konstrueras. Isolering eller ej? Vi har islandshästar som för det mesta går ute även vintertid och bygger på sig ordentligt med päls så jag tror inte att vi kommer att isolera väggarna.
Jag skall mura en grund på plattan, hade tänkt mig 2 stenar högt. Jag har ett eget förslag på väggar:

Grund murad med 150mm sten. 45x145 resningsvirke + 45x45 liggande. Rockwool vindtät monteras emellan stomvirke och 45x45 reglarna.
150mm sten + puts på båda sidor=170mm
145+45 mm virke = 190 mm
luftspalt mellan väggpanel och grund = 20mm

Insidan klädd med plyfa 120 cm högt från golv och resten liggande träpanel.

Det känns som om placeringen av vindskyddet är lite okoventionellt, man kan väl inte sätta det direkt bakom panelen? Panelen skall iofs. målas med rödfärg så den kan ju lufta ur utåt men det känns ändå bra med luftspalt bakom..

Nåväl alla synpunkter och ideer mottages tacksamt!


Mvh Lucke



 
Tänk på att hästar e ena jävlar på att sparka sönder inredning, ja skulle nog gjuta upp en rejäl sockel från golvet istället för att mura.
 
Ja, hästar lägger inte bara ut "förbränd mat där bak" ;)
Där vår häst är "parkerad" har man boxväggar av 45x145. Virket är spikat på insidan av boxväggen annars kickar hästarna bort dom så spik & skruv ryker.
Men islandshästar är kanske snällare ???
Från början var det "plyfa" från boxtillverkren men detta höll ej länge............ ;)
Är det någon som vet med hur många ton en häst kickar ??? ;)
 
själv byggde jag på gammalt vis, tjock råspont på insidan 195mm stomme klädd på utsidan med vinsskyddspapp 45x45 reglar mellan resningsvirket 25mm fasadvirke med ribb,,,,isolerade med torkad kutterspån har funkat fint i många år........en vägg som andas å som kan torka om det skulle tränga in fukt

micke
 
Hej!

Du satte alltså vindskyddspappen mellan 195mm reglarna och 45x45 reglarna? Det är så jag har tänkt att göra fast normalt när man isolerar ett hus med gullfiber el. dyl. så lägger man ju isolering mellan 45x45 reglarna och sedan vindskydd+ströläkt utanpå dessa. Jag har ju tänkt att avstå från isolering då våra islandshästar mestadels går ute, ingen värmekälla=ingen värme oavsett om man har isolering eller ej!
 
Lucke skrev:
Hej!

Du satte alltså vindskyddspappen mellan 195mm reglarna och 45x45 reglarna? Det är så jag har tänkt att göra fast normalt när man isolerar ett hus med gullfiber el. dyl. så lägger man ju isolering mellan 45x45 reglarna och sedan vindskydd+ströläkt utanpå dessa. Jag har ju tänkt att avstå från isolering då våra islandshästar mestadels går ute, ingen värmekälla=ingen värme oavsett om man har isolering eller ej!
så här är väggen uppbyggd innifrån å ut
råspont-195mm med 45x45 spikregel imellan-vindskyddspapp-stöläkt-panel-lockläkt
isolerat med kutter (hästarna värmer i sigsjälva så pass mycket att de håller vattnet isfritt)
micke
 
OK, nu har jag bestämt mig! :p
Så här får det bli, inneifrån och ut:

Plyfa (el. osb), 145x45 resningsvirke, windy vindskydd, 28x70 spikregel, 22x170 panel, 22x40 lockläkt. Och som grädde på moset skall jag även ha kutterspån i väggarna ;D! Mest för akustikens skull, och som Micke påpekar vattnet får ju lite svårare att frysa... 8)
 
Lucke skrev:
OK, nu har jag bestämt mig!  :p
Så här får det bli, inneifrån och ut:

Plyfa (el. osb), 145x45 resningsvirke, windy vindskydd, 28x70 spikregel, 22x170 panel, 22x40 lockläkt. Och som grädde på moset skall jag även ha kutterspån i väggarna ;D! Mest för akustikens skull, och som Micke påpekar vattnet får ju lite svårare att frysa...   8)
;D 8)
 
Jag kan en hel del om stallinredningar. Har några synpunkter på det där, men hinner inte just nu... Återkommer imorrn, okej?
 
NÄSTA DAG:

Å, se där... Läste tråden så fort igår, att jag knappt såg att det inte handlade så mycket om inredning / boxkonstruktion. Nåväl; då har jag kanske inte så mycket o tillägga.

Råkar ha konstruerat stora stall ett par gånger förut, från det första pennstrecket till och med de sista svetsningen på konstsmidesarbetet.

Låt mig rekommendera bra läsning:

Att Bygga Häststall
Michael Ventorp & Per Michanek
Inst. för JB & T
S . Lantbruksuniversitetet, Lund 1995

Detta är författarnas examensarbete. Täcker mängder med områden, från grund, vent, VVS, konstruktion, inredning, materialval, planlösning, foder, osv osv.

Mycket nyttig läsning. Kostade typ en fyrhundring och väl värt det.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.