Vi har ett verandatak enligt bild, platt, låglutande och belagt med plåt. Ett trallgolv i delar vilar direkt på taket, och ett balkongräcke med stålstomme och korrugerad plåt är helt fäst i verandaväggarna enligt bilden. Huset är från 1925, men balkongkonstruktionen lär vara av senare datum.

Om man vill bygga ett träräcke som är mer indraget från takkanten (alltså mindre balkongyta) vilken konstruktion gör man normalt då? River man upp taket och gör infästningen av stolpar i undertaket, och drar upp den nya plåten runt dessa innan man skruvar bärlinor till nytt balkonggolv i stolparna och mot fasaden? Eller bygger man en "platform" inkl. stolpar som vilar helt ovanpå plåten, endast infäst mot fasaden i innerkanten?
 
  • Platt verandatak med plåtbeläggning och delvis trallgolv, omgivet av stålstomme och korrugerat plåt balkongräcke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad tror ni om ett smidesräcke? Att behålla stålramen med dom fina o unika förstärkningsstagen.
Känner ni till någon smidesfirma?
Tänk ett trevligt mönster kanske med samma röda färg som fönsterbågarna; skulle bli otroligt vackert!
 
S Spikrätaren skrev:
Vad tror ni om ett smidesräcke? Att behålla stålramen med dom fina o unika förstärkningsstagen.
Känner ni till någon smidesfirma?
Tänk ett trevligt mönster kanske med samma röda färg som fönsterbågarna; skulle bli otroligt vackert!
Tack för svaret - ja, det har vi inte heller uteslutit, det är ett fint smidesarbete. Planen var att först montera av plåten och se hur det ut. Med även med den lösningen måste jag fortfarande få till ett helt golv på något sätt, de lösa gamla trallarna är slut och måste ersättas, och jag skulle hellre vilja att de las på något gemensamt ramverk istället för som nu ligga lösa en och en direkt mot plåten. Och jag känner mig lite tveksam till hur man i så fall gör så att avrinningen blir så bra som möjligt och inte hindras av löv och annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.