Har lite stresspanik, ska bygga en trall på vår tomt och vill ha det klart till grabbens 2-årskalas. Men jag har kört fast i ritningen, ett problem jag har är att det endast är 20 cm från mark upp till altandörren och det är väl inte tillräckligt med plats för bärlina, regel och trall!?

Hur löser jag detta enklast och bäst? Har funderat på följande alternativ:
1. Lägga trallen direkt på bärlinorna om jag placerar dessa med 60cc? Känns som den bästa och enklaste lösningen. Kan man göra så?

2. Använda mindre bärlinor och reglar så det blir en höjd på max 17 cm (3 kvar till trallen). Men det kanske blir ostabilt?

3. Gräva bort några cm så jag får plats med standardmått på bärlinor och reglar. Tomten sluttar lite så det bör bara behövas på de ca 2 meter närmast fasaden. Men känns ändå som en hel del jobb :(

4. Lägga reglarna i samma höjd som bärlinorna med hjälp av balkskor. Men har räknat på att det blir ca 150 balkskor, dvs rätt kostsamt och en jävla massa sågande och skruvande.

Skulle verkligen uppskatta om nån som har bra koll kunde säga vilket alternativ som är bäst eller om ni har något annat förslag.
 
Ditt alternativ 1 funkar OK, lägg reglarna på stenplattor som du vägt in.

Vi har stenplatta - 120 mm regel (cc 40 då vi har trallen i 45 grader) - 28 mm trall. Stabilt utan svikt.

Finns rätt många trådar på BH om detta nu.
 
Ok, tack för svaret. Du skriver "OK", vad är nackdelen med att lägga det direkt på bärlinorna?
Jag har tänkt att varva stenplattor med plintar.
 
OK = OK ... ser ingen nackdel direkt.

Hög bygghöjd / utrymme -> Få plintar, grova bärlinor under reglarna -> lite invägning

Låg bygghöjd -> många plattor för att motsvara var bärlinorna hade varit under reglarna -> mer invägning

Vi har ca 120 plattor under vår altan ..

IMG_0238.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johan_Grip skrev:
Ok, tack för svaret. Du skriver "OK", vad är nackdelen med att lägga det direkt på bärlinorna?
Jag har tänkt att varva stenplattor med plintar.
Nackdelen som ja tyckte när ja byggde var ju att det blir många fler bärpunkter dvs lite mera jobb.
 
  • Gilla
gullberg88
  • Laddar…
Ser ju jättebra ut.
Men då kör jag nog på det sättet. Tack för hjälpen!
 
Du skulle kunna köra 145 bärlinor. sedan skruvar/limmar du fast ett par 45x45 längs med dessa som du sedan lägger reglarna på. Så slipper du alla balkskor, jag gjorde så för att skapa en rutnät av reglar till min terass.
 
regelverk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
typ så här:
 
Tänk på att reglar under 45x145 i de allra flesta fall endast är NTR-AB tryckta och ej lämpliga för direkt markkontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.