Hej ska sätta upp en takfläkt första våningen i ett landshövdingehus byggt i slutet av 40-talet, kan det vara puts på träbjälklag? hur mycket puts kan det vara? duger skruvarna jag fick med eller fixa nåt annat?
Tjingeling
 
  • En gaffel bredvid två metallskruvar på ett ljust underlag för att visa storleksskillnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Putsskiktet är troligen mellan 15 och 20 mm. Däremot är det inte säkert att materialet bakom putsen är helt homogent. Det behöver inte vara råspont, det kan vara raka brädor. Säkert 1 tums i alla fall. 45 mm skruv samt tålamod skulle jag utrusta mig med.
 
J justusandersson skrev:
Däremot är det inte säkert att materialet bakom putsen är helt homogent. Det behöver inte vara råspont, det kan vara raka brädor. Säkert 1 tums i alla fall. 45 mm skruv samt tålamod skulle jag utrusta mig med.
Den information jag fått av hyresvärden är brädor med 5-10mm mellanrum, funderar på om det går att borra igenom putsen med 4mm betongborr utan slag för att känna om man hittar trä eller hamnar mellan ett par brädor?

Enligt tillverkaren av takfläkten så ska skruvarna användas med plugg, hittar jag en bra bräda så kör jag hellre utan plugg, funkar dessa skruvarna bra till trä eller bör jag skaffa nåt annat?
 
Jag skulle använda ett vanligt snabbstålsborr. Hårdmetallborr ger för stora hål. Testa först med ett mycket smalt borr att det finns något trä bakom putsen. där du vill ha hålet. Använd vanlig träskruv utan plugg. Skruvarna på bilden verkar ha en annan stigning än normala träskruvar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.