Microkatten
I mitt nuvarande möbelsnickarprojekt så har jag en liten bordsskiva av ek, ca 450mm x 380mm och runt 19-20mm tjock. Jag har möjlighet att ta ut skivan i ett enda stycke från en enda bräda, men kan också såga upp smalare stycken och limma/sponta/dominoa ihop delarna. Man kan då också ev. vända styckena växelvis för att motverka kupning.

Bordsskivan saknar i princip stöd från bordsstommen och är endast fäst i skivans mitt i i längsgående led (från mitten ut mot ena kortsidan). Jag skulle t.ex. kunna sätta mindre tvärgående naror undertill eller använda breadboard för att minimera kupning.

Veckans fråga: Hur skulle du konstruera bordsskivan? :D
 
I ett stycke med årsringarna uppåt!
 
Microkatten
Tack för svar! Varför vill du ha i ett stycke och kärnsida upp (om det är det du menar med årsringarna upp)? Ingen konstruktion för att minska risken för deformation?
 
Bra för att det blir överläset snyggt! Men risken för rörelser i träet ökar kanske...?
 
Microkatten
Håller med dig att ett enda stycke vore fint, därav funderingar på om jag skall använda ett enda stycke när jag nu har möjlighet. Nackdelen med stora (breda) massiva träskivor är dock att de kupar och rör sig. Hur mycket beror på t.ex. spänningar i träet, riktning av årsringar, fuktändringar, konstruktion.

Frågan är vad som behövs göras för att minimera rörelserna. Kanske man skulle kunna gradspåra (aka laxstjärta aka sliding dovetaila :D) in ett par tvärsgående, svagt v-formade, naror undertill?
 
Du kan ju limma en förstärkning under om du är orolig?
 
Det blir nog snyggt med ett stycke. Hur bråttom har du på att det skall bli klart? Om det inte är så bråttom så skulle du ju kunna hyvla av den och låta den ligga lite, för att se om den vill röra på sig.
 
Microkatten
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Du kan ju limma en förstärkning under om du är orolig?
Åh, det är inte för att jag är orolig - skivan kommer att röra sig - utan att designa enligt sunda principer. Då bordsskivan skall vara ”svävande” så vill jag ha en lösning som adderar minimal, eller icke-synlig, volym. Breadboard är en sådan lösning, som dock har estetisk påverkan. Frågan är hur en förstärkning under blir minimal/osynlig men som ändå uppfyller sin funktion. Därav tanken om infällda tvärslår (som inte får hindra skivans naturliga rörelser på bredden), men de får inte bli klumpiga. En svag kilform kan ju också bidra till osynlighet och styrka.

S snuttekudden skrev:
Det blir nog snyggt med ett stycke. Hur bråttom har du på att det skall bli klart? Om det inte är så bråttom så skulle du ju kunna hyvla av den och låta den ligga lite, för att se om den vill röra på sig.
Jag gör underredet först, är nog klar med det om ett par dagar (x10 ;)). I torkningen har virket inte kupat sig mer än 2-3mm tvärs över sin 42+cm bredd, så det ser hyfsat stabilt ut. Men det kan nog vara bra som du säger att låta skivan ligga ett tag efter första rikt- och planhyvlingen.
 
En enkel fråga: vad är breadboard för något?
I övrigt så ser jag fram emot att följa ditt projekt på ett par dagar, eller hur det nu var;)
 
Microkatten
Så bra, denna tråd saknar bilder så här kommer en från Wood Magazine som förklarar breadboard :D
Illustration av en breadboard-konstruktion för bordsskiva med beskrivande text och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Sådär, har nu gjort som @snuttekudden föreslog och grovriktat/planat skivan. Först med grovavverkaren skrubbhyveln...
Hyvel och träspån på en nyligen hyvlad träskiva i en snickarverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...winding sticks säger att virket inte är vridet, bra tecken...
Träskiva planad med hyvel och omgiven av träspån, samt winding sticks på skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och sedan mer avverkning med nr 5 och nr 7:
Hyvel och träspån på en nyligen hyvlad träskiva i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låter skivan nu ligga ett par dagar så får vi se om det händer något alarmerande och hur jag slutligen gör.

Streamade en filmmusik-kanal medans jag hyvlade. De spelade mycket James Bond, men jag hade svårt att bestämma mig om jag var hjälten eller skurken när jag stod där och svettades med hyvlarna. Eller en statist som klipptes bort ur filmen. :D Byggahus ger inte riktigt samma känsla, så jag återgår till filmens värld och fortsätter med underredet. Hasta la vista, baby.
 
  • Gilla
stigen och 3 till
  • Laddar…
T
Jag har bok plankor jag gjorde liknande med 1000mm * 320 mm gjorde öppna hyllor, funderade också på om jag skulle kapa upp och stavlimma dom, men rikta och planhyvlade dom till 30 mm tjocka, oljade sedan skivorna runt om och dom är bara lösa på konsoler och håller ännu sig plana efter 10 år , kanske det du ska testa, då håller skivan jämn fuktighet igenom året och slår sig inte. tänk bara på att den ska vara ner torkad till ca 8% innan du riktar upp den.
 
Microkatten
Tack för input! Möbeln skall få en (ännu ej bestämd) ytbehandling. Att olja på båda sidor skivan har jag också hört kan undvika formförändring p.g.a, just oljningen, så det skall jag tänka på. Att oljan i sig skulle minska på virkets benägenhet till rörelser har jag annars inte sett så mycket om.

Jag lutar åt att använda skivan hel och sinka in kilformade tvärgående naror, vilket även, p.g.a. möbelns design, är en fördel för att stabilisera skivans infästning i underredet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.