D
Jag ska bygga ett badrum. Ena kortsidan blir 5 mm ifrån en teglad murstock och andra kortsidan är yttervägg. Kortsidan mot murstocken byggs med 70-plåtreglar, 15 mm konstruktionsplywood och sedan gips. Långsidorna byggs på samma vis fast med träreglar 45x70 mm. På långsidornas utsida sätts gipsskivorna mot murstocken och klär på så vis in kortsidan.

Eftersom jag inte klär in ”baksidan” av väggen mot murstocken väljer jag cc30 istället för cc45. Allt för att göra väggen stabilare.

Jag tänker sätta galler nedtill och upptill på kortsideväggen för att luften ska kunna cirkulera. De minsta kylskåpsgallrena behöver ett uttag på 45 mm x 370 mm. Kan ett sådant urtag i en plåtregel skapa problem? Uttaget görs alltså i väggens första och sista regel (uppe respektive nere på motstående sida)

Synpunkter på läggningen av skivmaterial och reglar?

Ritning av en väggkonstruktion nära en murstock med plåt- och träreglar samt utsparing för galler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör kunna göra som du tänkt och bra att köra cc30 på stålreglarna. Dock är frågan om det inte hade gått att köra trä rakt mot murstocken. Hur varm blir denna?
 
D
Tack för din kommentar.

Den blir varm, hur varm är svårt att säga.

Det är sotaren som säger att jag inte får ha något brännbart mot murstocken. Dock gick det bra att jag drog fram gipsskivan så att den gick mot ytterkanten av murstocken.
 
Claes Sörmland
Är sotaren med på att du bygger ett icke-inspekterbart utrymme genom att regla upp en vägg mot murstocken? Jag fick nedslag på brandskyddsinspektionen för detta och fick borra upp hål i gipset.
 
D
Ja.

Fick hem protokollet idag.
 
D
Frågade särskilt kring inspektionsmöjligheten

(kom ihåg att du påtalat det tidigare)

Sotaren svarade att det inte behövdes eftersom tätheten kontrolleras uppifrån. Därtill låg mina rökpipor på andra sidan ventpipan som är närmaste pipan mot nya badrumsväggen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Frågade särskilt kring inspektionsmöjligheten

(kom ihåg att du påtalat det tidigare)
Ja det smärtar så jag påtalar det.
 
D
Klen tröst men det hjälpte mig, tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.