Hej,

Jag har planer på att bygga ett biljardbord i "original"-storlek, dvs. ~ 254*127 cm. Jag har googlat en del men jag harsvårt att hitta några vettiga beskrivningar på hur man går tillväga. Jag har också sökt böcker om biljardbordsbygge utan lycka.

Är det någon som känner till nån bok eller webbsida som beskriver bra hur man konstruerar ett biljardbord. Vissa tillverkare har en del information på deras sidor men inte tillräckligt. Tips?

Tack på förhand, Tomas

 
VErkar vara en hel vetenskap med vax och dyligt för att få exakt rakt och fint...

Vi skylle hyra en biljardhall för ett evenemang och det kostade 1200kr per bord att bara flytta på det och sen kalibrera det igen.. utan nedmontering :)
 
Ett riktigt biljardbord kostar nästan 75.000 kr men finns ofta att hitta begagnade för ca 20.000 kr och har då en skifferskiva under duken och en massa justeringsmöjligheter för att få en perfekt spelyta.
Enklare bord kan du få nya för under 10.000 Kr
Mer hittar du tex här; http://www.brunswickbilliards.com/

Nu är frågan om du skall bygga ett riktigt proffsbord eller bara en enkel spånskivekonstruktion för att ha lite roligt några timmar då och då. Tror knappt det ens är lönt att bygga ett sådant bord, då det finns tex på Blocket från ca 2000 kr.

Jag skulle rekomendera begagnade alternativet, då ett sådant bord ofta är betydligt bättre än ett hemmabygge.
cutaway_wo_numbers.jpg
Detaljbild Brunswickbord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.