Har just installerat en duschkabin enligt bilden. Det som är markerat som slang i bilden var tidigare rör i samma konfiguration. Jag har installerat ett par ballofixkranar innan övergång till slang men i övrigt är allt orört. Efter installationen så uppstår följande fenomen:

Det tar betydligt längre tid att fylla upp vatten i toaletten när man spolat, även om man inte duschar samtidigt.

Medan toaletten fyller upp med vatten så får jag tryckfall i duschen. Detta hände inte med rör, men det är väl trögare för vattnet att ta sej fram genom slangar så det kanske inte är så konstigt. Däremot så går vattenautomaten i kylskåpsdörren inte att använda längre om man spolat i toaletten. Detta tryckfall förstår jag inte. Den delen av systemet är helt orörd.

Kan någon förklara vad det är som händer? Har jag gjort något galet?
 
  • röroslang.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det för dimension på slangarna?

Kan det vara så enkelt att du inte lyckats öppna huvudkranen ordentligt efter installationen?

I vårt förra hus hade vi dåligt flöde i duscharna, men jag reagerade inte så mycket på det, flera på gatan hade liknande problem, vi bodde högt och det fanns en tryckhöjningspump för alla hus på gatan.

Efter typ 2 år hittade jag en "extra" huvudkran inne i elpannan, men allt vatten till huset passerade där, den var halvstängd. Förre ägaren med tonårsbarn hade haft hållit på med diverse försök till vattenbesparing i huset.
 
Tror inte att det är huvudkranen som inte är tillräckligt öppnad. Inget annat i huset har tryckproblem. Då borde det väl inte vara kranen eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.