I mitt badrum (jag bor högst upp, i en vindslägenhet byggd i början av -90-talet i ett äldre hus) finns det ett rör som är inbyggt i en låda. Röret är 20 cm i diameter och har ett frigolitlock där det står "SIMREX". Röret slutar ca 90 cm ovan golvnivå.

Vad är detta för rör?

Boxen röret är inbyggt i tar ganska mycket plats och jag skulle gärna vilja bli av med det på ett eller annat sätt. Kan man bygga in det i väggen?
rör1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
rör.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som ett luftningsrör, men jag vet egentligen inte.

Men en tanke, om de nu bemödat sig att behålla det och klä in det snyggt, tror du då att det inte används?:rolleyes:
Annars är det kanske bäst att snacka med någon i huset som borde ha koll? Jag antar att det är en bostadsrätt.
 
Det är med stor säkerhet avluftning med backventil till avloppet och den måste finnas där. Tror frigolitlocket sitter som ljuddämpare. Sitter inte hårt, det kan du lyfta på för att se lite mer.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Stort tack Thomas!

Varför har jag ett sådant i mitt badrum (borde inte det lukta)?
Kan jag dra upp det i väggen (ut genom taket) istället? Behöver de ha en såpass bred dimension. Betyder det att grannarna under mig har sina toaletter precis där eller kan röret gå zick-zack upp i huset?
 
13th Marine skrev:
...

Men en tanke, om de nu bemödat sig att behålla det och klä in det snyggt, tror du då att det inte används?:rolleyes:
..
Eftersom det dels är 20 år sedan badrummet byggdes och dels är ett bygge fyllt av icke professionellt gjorda lösningar så är det inte självklart att just dettar rör skulle vara något som inte behövs (tro mig - hela lägenheten är full av helt galna, osmarta och bitvis förmodlinge inte helt lagliga lösningar - jag har försökt att lappa, laga och byta ut allteftersom sedan jag flyttade in). :)
 
MEd stor sannolikhet är det ett avluftningsrör, det är väldigt viktigt för avloppets funktion. Själva röret går säkert att flytta lite, men toppen av frigolit är med största sannolikhet en vacuumventil som är kosntruerad för att släppa in luft i röret när det blir undertryck i röret. Men som stoppa illaluktande luft från att komma ut.

Den ventilen måste dels ha tillgång till luft som den har nu, dels behöver den ibland servas, så om du bygger in röret så måste det gå att komma åt ventilen. Ventilen får inte sitta i ett kallt utrymme, då kan den frysa fast i öppet eller stängt läge.

Om ventilen slutar fungera så blir effekten dels att luften sugs ut ur vattenlåsen i husen, så att illaluktade luft kommer ut i lägenheterna, dels blir det dåligt flöde i avloppen, så att det blir stopp i avloppet efter en tid.
 
  • Gilla
ccf
  • Laddar…
Behöver röret vara så brett som 20 cm i diameter?
 
ccf skrev:
Stort tack Thomas!

Varför har jag ett sådant i mitt badrum (borde inte det lukta)?
Kan jag dra upp det i väggen (ut genom taket) istället? Behöver de ha en såpass bred dimension. Betyder det att grannarna under mig har sina toaletter precis där eller kan röret gå zick-zack upp i huset?
Normalt så går de ut genom taket, troligen har röret från början, innan det blev en vindslägenhet gått typ mitt i rummet. De här lösningen är vanlig när man vill "trolla bort" ett rör. En takgenomföring är alltid en risk för läckage, och kostar en hel del att göra korrekt. Bostadsrättsföreningen är troligen inte helt pigga på att få en genomföring i taket.
 
Röret behöver antagligen inte ha en så grov dimension. Det finns moderna mindre backventiler att byta till för olika rördimensioner. Det går även att dra ut röret på utsidan, men då utan backventil, så det kommer att lukta ur röret. Därför bör det gå ut på taket och inte i närheten av några luftintag eller liknande. SÅ är det på många äldre hus, men om det sedan finns några regler som säger att man inte får det känner jag inte till.
 
Stort tack allihopa!
 
Thomas Lundquist
Det där är nog en fuldragning som gjordes när dom byggde vindsvåningarna, Den ska absolut upp igenom yttertaket. Troligtvis en blunder från ritningsbordet.
Tvivlar på att det där är ok i lägenheter, men det väl säkert någon röris.
 
Det där är en vanlig lösning, just vid vindsombyggnader. jag har hört att dte finns en regel om att en viss andel av avluftningarna i en fastighet måste vara utan backventil (dvs. gå ut genom taket), de skall ta hand om övertryck.

När du spolar i toan så blir det en "propp" av vatten som rusar igenom avloppsröret, framför den proppen drivs luft som skapar ett övertryck. Det övertrycket tas dels upp av den totala luftmängden i alla rör framför proppen, del strömmar det ut via avluftningar (utan ventiler).

Men det blir också ett undertryck bakom proppen. Luft sugs med, det undertrycket kommer att suga ut vatten ur vattenlås i golvbrunnar, tväsställsavlopp osv. För att undvika det så skall det finnas en avluftning nära den toa som spolar. Så man har ett kort rör från toan till avloppstammen, Sedan störtar vattnet ned genom stammen, stammen fortsätter uppåt med ett avluftningsrör där luft sugs in bakom proppen av vatten. Om det oavluftade röret mellan toan och stammen blir för långt så visar det sig genom att vattenlåset i toan får låg vattennivå.

Brist på avluftning får även effekten att om trycket framför och bakom proppen inte kan jämnas ut, så bromsar det vattenflödet. Vilket i sin tur ökar risken att fasta delar av spolningen skall fastna på rörväggar, och det bildas stopp i röret.
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
I uppvärmt utrymme får man dra luftning i 75mm.
 
Det är väl en helt vanlig vacuumventil......
 
Krilleman
Det är en helt vanlig vacumventil!

Inget snack om saken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.