Hej

Ursäkta att jag skapar så många trådar i denna del. Jag har lite svårt att förstå hur en del av min vind uppför sig.

Kolla dessa två bilder, det är en bild med luftfuktighet/temp ute och vind vid gaveln
Bild 1
https://imgur.com/Tk94uPu

Här kan man se att ute och vind följer ungefär samma mönster, tempen går uppåt och rf sänks.

På den andra bilden ser vi ute och en annan del av vinden som är sämre ventilerad.
Bild 2
https://imgur.com/3hRc4Et

Där sticker RF ute och vind åt hela olika håll

Jag tolkar det som så att denna del behöver mer ventilation, kan det stämma? Jag frågar därför det sällan verkar vara en bra grej att göra utifrån vad man läst här.

Såhär ser huset ut med ventilationshålen som finns, det är plåttak med masonit, ej sidoventilerat.
https://imgur.com/VSMrjdD

Tacksam för input
 
Värt att säga är också att den ena ventilen vid gaveln mitt emot bild 1 inte fanns förut, utan den togs upp för ett par månader sedan, kan det ha förändrat luftflödet så mindre luft passerar där bild 2 är?

Nu nån timme senare så har de anpassat sig hyffsat
https://imgur.com/ZxpWOcB
 
Redigerat:
Det som slår mig är att temperaturen på vinden är lägre än utomhus, trots att det är natt. Det gäller båda bilderna. Vad är förklaringen till det?
 
J justusandersson skrev:
Det som slår mig är att temperaturen på vinden är lägre än utomhus, trots att det är natt. Det gäller båda bilderna. Vad är förklaringen till det?
Jag har utgått från att det är nattutstrålning
 
Kan du förklara hur nattstrålningen inverkar lite mer noggrannt?
 
Jag tolkar det som så att under stjärnklar himmel så finns det ingenting som gör att utstrålningen av värme studsar tillbaka till ytan. På samma sätt som man har frost på bilrutan efter en natt fast det inte uppenbart varit minusgrader. I mitt fall sticker tempen på vind ofta ned på natten och de gånger det varit varmare på vind än ute så har jag haft snö som skydd på taket eller om det inte varit stjärnklart på ett tag.
 
Det resonemanget köper jag, men varför är värmeutstrålningen större från huset än från omgivningen? Det måste finnas saker på taket (pannor, läkt och luft) som skapar en viss tröghet. Dessutom finns det mer vind utomhus än inomhus. Det kan inte vara så att dina sensorer har vissa brister?
 
Det är möjligt, jag tror att utesensorn ska vara i en låda eller liknande som tar bort de direkta vindarna så inte mätningen störs.
Men det är väl mest intressant om man undersöker temperaturskillnaden, mönstret jag sett är ju oberoende av faktiskt värde, snarare förändringen i dem. Men det är klart det är möjligt att min sensor helt enkelt är trög att anpassa sig, men jag har aldrig sett det felet förut, bara att de kan bli okalibrerade mellan varandra.
 
Jag håller med om att kurvorna inomhus i bild 2 är skumma. Men om det är samma mätpunkt för fukt o temp är det ju fysikaliskt omöjligt att kurvorna följs åt. Det känns som en situation då fysikläraren snabbt städade undan utrustningen eftersom försöket motbevisade teorin.
 
Jag ska testa att placera sensorn hängandes i nock istället, nu ligger den ovanpå isoleringen bara.

Jag har mätt fuktkvoten i virket också och mätte 14% på takstolarna och 16% på masonitskivorna.
 
Jag har bytt sensor nu och placerat den annorlunda men det är samma sak igen.

Ute och annan del av vinden så sticker RF nedåt, från typ 80 till 65 RF, medan denna del går står still på 80 rf.

Jag tolkar det som så att uteluftsventilation när RF ute är låg är bra för min andra vind, medan denna är mer trög och står på högre längre.
Å andra sidan så blir min andra vind mer påverkad av utomhusklimatet, den har ibland varit upp mot 90 rf när det är så ute medan denna vind håller sig torrare längre.

Frågan är vad som är bäst, jag är sugen på installera en sorptionsavfuktare eller kanske lägga utanpåliggande isolering vid nästa takbyte, så kanske man slipper sådana här funderingar ...
 
Det kan mycket väl vara så att du kan behöva använda en avfuktare ibland för att hålla RF i schack. Den långsiktigt bästa lösningen vid en takomläggning är att kombinera en isolering av yttertaket inifrån med igensatt takfotsventilation och en diffusionsöppen underlagsduk på yttertaket. Svenska hus är inte designade för dagens stora isoleringsmängder!
 
J justusandersson skrev:
Det kan mycket väl vara så att du kan behöva använda en avfuktare ibland för att hålla RF i schack. Den långsiktigt bästa lösningen vid en takomläggning är att kombinera en isolering av yttertaket inifrån med igensatt takfotsventilation och en diffusionsöppen underlagsduk på yttertaket. Svenska hus är inte designade för dagens stora isoleringsmängder!
Jag har ingen takfotsvent idag. Om man lägger isolering på yttertaket ska man stänga igen gavelventilerna också då?
 
En tolkning av kurvorna, båda kurvorna, är att det är temp som styr RH, och att RH släpar pga att masoniten tar upp en del fukt när det är fuktigt/kallt och släpper ifrån sig den när taket/vinden värms upp.

Att de två vindsdelarna har lite olika kurvor är inget konstigt, de har garanterat lite olika förutsättningar vad gäller luftvolym, ventilation samt masonit och ev andra mtrl, och även huruvida takytorna ligger soligt eller skuggigt påverkar, samt förhärskande vindriktning som driver ventilationen åt ena eller andra hållet.

Finns det mögel/fuktproblem på vinden idag?
Annars finns det väl ingen anledning att göra ngt?
 
Oldboy Oldboy skrev:
En tolkning av kurvorna, båda kurvorna, är att det är temp som styr RH, och att RH släpar pga att masoniten tar upp en del fukt när det är fuktigt/kallt och släpper ifrån sig den när taket/vinden värms upp.

Att de två vindsdelarna har lite olika kurvor är inget konstigt, de har garanterat lite olika förutsättningar vad gäller luftvolym, ventilation samt masonit och ev andra mtrl, och även huruvida takytorna ligger soligt eller skuggigt påverkar, samt förhärskande vindriktning som driver ventilationen åt ena eller andra hållet.

Finns det mögel/fuktproblem på vinden idag?
Annars finns det väl ingen anledning att göra ngt?
Tack för din teori. Det finns lite svartmögel prickar på masoniten närmast nock, det är från 71 allting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.