Hej!
Skrivit lite här förut om vår gård ifrån 1821, som tyvärr tilläggsisolerades på 1960-talet. Vi har varit glada åt att det varit sågspån i tak och golv dock...

Men vi har upptäckt en märklig lukt som inte fanns vid visningen av huset (inte något av de tre besök vi gjorde innan vi köpte) på en plats i vardagsrummet.

Jag har petat upp lite material mellan ett par stora glipor i golvet, det som först verkade vara sågspån ser ut att vara tussar av minerallull uppblandat med spån, är det någon som känner till den lösningen, eller är det inte mineralull?

Så till doften... det känns inte som den mögeldoft jag är van (typ fuktig källare), den är stickig och nästan kemisk, har luktat mellan springorna i hela vardagsrummet och det verkar vara på en koncentrerad yta av ca 1m2.

Kan det vara annat än mögel? Dött djur etc?

Tack på förhand ifrån en som är lite bekymrad...
 
Det låter lite grand som ett mus/råttbo.

De brukar ju böka runt och göra det hemtrevligt för sig.

Om det är så stora springor i golvet kanske du ändå planerar att lägga om det...
 
Min spontana tanke är också musbo. De släpar gärna med sig tussar av isolering, mjukt och varmt. Och luktar just lite kemiskt/stickigt.

Har ni lagt ut gift?
 
tack för svaret!! Håller verkligen tummarna för att det är så. Finns otroligt gott om möss utanför huset i alla fall. :) Hoppas vi slipper mögel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.