Hej!

Vi har en borrad brunn som har fungerat felfritt i 30 år med en pump som är nersänkt i hålet. På vårkanten bytte jag ut tryckkärlet som finns under huset då det hade rostat sönder.

Sen september har vi fått en konstig lukt och smak på vattnet, det luktar som bränd plast. Vi har gjort en vattenanalys och det är tjänligt, bara höjda värden på järn och mangan samt lite hårtvatten..

Vi har även haft en vattenfirma där som har dragit upp pumpen och kollat på den. Det var inga konstigtheter.
Vi fick rådet att tömma brunnen och det har vi försökt med.

Det konstiga är att vattnet luktar mest på morgonen och minst på kvällen. Dvs man kan spola bort lukten.
Bränt plast är rätt lik stark gummi lukt så det kanske är ballongen i tryckkärlet som avger något.

Min teori numera är att det är gummit som avger något eftersom det blir värre efter en nattsstillestående.

Finns det någon annan här som har haft liknande problem?
 
Jag hade samma problem efter ett byte av hydropress. Bytte den direkt efter inflyttning i huset och levde med detta problem till det var dax för byte igen. Och till min glädje och förvåning så försvann lukten 😄.
Trodde att det var vattnet som hade denna lukt i 8års tid 🤷
 
  • Gilla
StefanBygga
  • Laddar…
Du kan ju testa den teorin med att ta lite vatten innan hydropressen
 
  • Gilla
StefanBygga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.