Hej,

Vaknade en morgon av att det var iskallt och att jordfelsbrytaren slagit av. Efter ett tag insåg jag att när värmepumpen (en panasonic) ökade farten gick jordfelsbrytaren igen. Har testat med att slå av kl/frys, alla golvvärme etc och sedan köra värmepumpen igen. Den går igång, fläktar lite försiktigt och när den sedan skall dra igång ordentligt går jordfelsbrytaren igen.

Tycker jordfelsbrytaren skulle gå direkt om det är något fel på pumpen och inte när den ökar effekten eller kan det vara så att t ex kompressorn slår igång efter ett tag och det är där felet ligger? Är inte jättevass på el så frågan är om jag skall ringa en elektriker eller någon som kan titta på pumpen?

//Marcus, Väsby
 
Jag skulle i första hand kolla med en elektriker, det är inte alls säkert att felet sitter i VP. Felet kan i princip sitta var som helst i anläggningen men blir inte "synligt" förrän VP belastar anläggningen.
 
Ja jag håller med föregående. Du behöver ha dit en elektriker eller någon som klarar av att megga din el-anläggning för att ta reda på var felet sitter.du kan även prova att slå av alla säkringar utom vp och sedan köra igen och se. Tyvärr så är min spontana känsla att det är kompressorn
 
Se bara till så att elektrikern inte meggar värmepumpen direkt på ingående matning, brukar dom inte tåla.
 
Kortsluter han fas/faserna och nolla så är det inga problem.
 
kan ju vara isolationsfel mellan jord och nolla ute i pumpen, så att när kompressorn varvar upp och drar mer ström så flyter en större och större felström från nollan till jorden och utläöser JFB
 
Har du haft värmepumpen länge eller är den nyinstallerad?
 
Tack för alla kommentarer. Har nu bokat en elektriker som kommer i slutet av veckan. Jag postar vad felet var.

//Marcus
 
Tänkte bara om fläkten till värmepumpen är varvtalsstyrd med någon form av frekvensomformare, att det kan vara orsaken. Vissa typer av JFB klarar inte av frekvensomformare så bra.
 
Viss värmepumpar ska inte gå över JFB alls då de alltid löser ut den. Jag kan inte det tekniska men så är det, fick det förklarat för mig av en gammal montör en gång hur det fungerade och han lät trovärdig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.