Hejsan!

Emot ena hörnet på vårat hus som är byggt -72 med dubbla fuktspärrar så har det kommigt fukt i väggen, delvis svartmögel bakom tavlorna.

Fukten har trängt igenom bruket emellan lättbetongblocken och tapeten har släppt där med bubblor och porös puts.

Väggen verkar ha minst 2 täta skikt som jag tycker är lite konstigt att man gjorde så men de kanske inte visste bättre då?

Fukten har även kommigt ovan jord och under ett bra skyddat tak.

Nåväl...... kan man låta detta stå och lufta och sedan luftspalta med gips när det är torrt eller ska man gräva upp och täta om?

Tacksam för alla tips!
 
Du har inget stuprör som går ned i detta hörnet?
 
AndersS skrev:
Du har inget stuprör som går ned i detta hörnet?
Jo, i ytterhörnet men fukten har spridit sig 5 m. ifrån det hörnet, dock inte åt andra hållet ifrån stupröret sett.

Jag kanske förklarade lite taskigt i mitt första inlägg, hoppas ni förstår nu vad som har hänt, ska ta en bild på eländet......
 
Kör ner en kamera i röret för stupröret.
Skulle gissa att röret är knäckt.
 
Precis, kolla röret. Har det inte funnits renstratt eller liknande så är risken att det kan ha samlats skräp i rören som täppts till. Och -72 då kan det vara betongrör, vilket innebär att det kan trycka ut vatten genom rören/skarvar om det finns stopp någonstans. Det kan då förklara att det fuktar i den riktning rören i marken går.
Du bör ha en rensbrunn någonstans på tomten alternativt vid anslutning till kommunalt dagvatten, förutsätter att du har det. Spola i stupröret med en vattenslang och kontrollera att vattnet kommer fram till rensbrunnen.
 
poiu skrev:
Kör ner en kamera i röret för stupröret.
Skulle gissa att röret är knäckt.
Ok.... det lät ju enkelt... ::) hittar man en sån kamera på ICA eller Biltema då? :surprised: ::) ;)
 
AndersS skrev:
Precis, kolla röret. Har det inte funnits renstratt eller liknande så är risken att det kan ha samlats skräp i rören som täppts till. Och -72 då kan det vara betongrör, vilket innebär att det kan trycka ut vatten genom rören/skarvar om det finns stopp någonstans. Det kan då förklara att det fuktar i den riktning rören i marken går.
Du bör ha en rensbrunn någonstans på tomten alternativt vid anslutning till kommunalt dagvatten, förutsätter att du har det. Spola i stupröret med en vattenslang och kontrollera att vattnet kommer fram till rensbrunnen.
Ja, kanske kan vara så men jag förstår isf. inte hur denna fukt kan ta sig upp över marknivå då rören ligger under plattans nivå?

Ingen rensbrunn men 2 dagvattenbrunnar som går på vardera sida om huset och i de tror jag att det kan bli svårt att se om strömmen ökar när man spolar i stupröret.... och hur vet man det inte läcker då?
 
Bild på inre hörnet i källaren som fortsätter i vinkel.
 
  • kllaren_003low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på ytterhörn där stupröret är.
 
  • kllaren_002low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild på mitten av väggen
 
  • kllaren_001low.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på utsidan av väggen med stupröret till vänster i bild, till höger i bild går huset i vinkel till höger.
 
  • kllarenlow.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det är nog bara att fixa en hög med penningar och dränera om. verkar som huset rört på sig så fuktspärren brustit. gräva gräva gräva... inte kul utan uteplats på sommaren :'(
 
norrlandshus_sthlm skrev:
det är nog bara att fixa en hög med penningar och dränera om. verkar som huset rört på sig så fuktspärren brustit. gräva gräva gräva... inte kul utan uteplats på sommaren  :'(
Hmmmmm..... om huset har rört på sig så bör man väl se sprickor i väggarna?

Huset står för övrigt på en sjujädra massa räls och har inte sjunkigt de sista 35 åren....

Fuktspärren du pratar om, är det överkanten som har blivigt otät eller är det hela jäkla rasket?

Uteplatsen klarar man sig nog utan..... värre är väl att tillbringa hela sommaren i utgrävningarna och inte kunna bada i den nyanlgda poolen..... :'(
 
  • Poolparty_006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
turbouffe skrev:
Ja, kanske kan vara så men jag förstår isf. inte hur denna fukt kan ta sig upp över marknivå då rören ligger under plattans nivå?

Ingen rensbrunn men 2 dagvattenbrunnar som går på vardera sida om huset och i de tror jag att det kan bli svårt att se om strömmen ökar när man spolar i stupröret.... och hur vet man det inte läcker då?
Vad menar du med ligger "under plattans nivå"? Dräneringen ligger längst ned, men avloppet för från stuprören behöver inte ligga så djupt. Och visst finns det brunnar som du kan se om det kommer vatten, kommunen gjorde precis på detta sättet nu i veckan för alla fastigheter här på gatan då två hus varit "korskopplade" gällande spill/dagvatten.
Om det står och trycker vatten mot en väg så suger materialet i väggen så att ett större område kan drabbas. Men utifrån dina bilder så luktar det grävarbete, men det behöver inte betyda att du måste ta dig ned till dräneringen. Det är beroende av vad du nyttjar källaren till.
 
jag menar att det verkar komma in mest fukt i skarvarna mellan blocken i väggen.
Förmodligen är nog yttersidan på grunden bara belagd med nån slags asfalt ... mot asfalten är det sen jord vilket gör att dräneringen inte funkar som den ska. asfalten spricker när den tappar spänsten och den obefintliga dräneringen klarar inte att ta bort vattnet. Gräv upp, byt dränering, platon eller isodrän på grunden och grus en halvmeter utanför.... sen funkar det.. är nog rädd att fukten kommer fortsätta komma in i källaren annars.

annars kan väl han på bilden med t-shirtbrännan handskyffla... så det där magnecylvita också blir brunt *L* ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.