Hej! Som rubriken lyder har jag ett konstigt fel med en fas i nyköpta huset. Värt att tillägga är att detta är mitt första hus, har grundlig elkunskap men inte mer än så. Nu till bekymret, köpte ett hus där det finns vatten/luft värme system med beredare kopplat till ute pump. Detta fungerade inte alls vid köp. Hade en värmepumps tekniker här som konstaterade att rören spruckit, bytt och klart. Allting startar upp förutom kompressor. Teknikern mätte fas nere vid beredaren som även leder ström till pumpen och där var det 2 faser på 230v och en på 115v. Konstaterade att elektriker behövs. Nästa dag kollade jag igenom säkringarna vid elmätare, alla 3 hela. Bytte alla ändå för att vara säker, ingen förbättring samt L2 saknades i elcentralen. Då letade jag runt och hittade en gammal dosa under trappen där det satt 3 säkringar till. En hade gått. Bytte denna och då fick jag upp L2 i centralen igen. Dock fortfarande ingen ström till kompressor i vp samt danfoss termostat som flimrar vilket tyder på dålig fas. I elcentralen står det nu L1 L2 L3. På L1 och L3 är det en liten pil med ett + tecken ovanför, det är det inte på L2. Någon som har en aning? Elektriker är bokad och jag har inga planer på att pilla men vill gärna lära mig så man har kött på benen. Ska även tillägga att vissa uttag samt lampor i huset försvinner strömmen till och från. Borta 1 timme tillbaka 1 timme
 
Det låter som att ni fortfarande har en fas borta, och upplever konstiga symptom pga bakmatning från en annan fas.

Det du kan göra är att fortsätta leta efter huvudsäkringar som är trasiga. Vill du gå ett steg till så köper du en spänningsprovare och mäter dig fram till var strömmen försvinner.

Man kan lära sig mer om anläggningen om du tar ett foto på gruppförteckningen och ger mer info om vad som finns i anläggningen.

Ett plustecken på elmätaren känner jag inte igen. Det kan visa ifall fasen drar ström. Du söka efter en manual till den modell som du råkar ha på nätet. Vi har alla olika modeller beroende på nätägare.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.