Hej på er!

Har ett problem med avloppet i vårt hus som jag inte får rätt på helt enkelt.
Börjar fundera på ifall det har med avluftningen att göra.

Förutsättningar:
Plaströr i hela huset, förutom det lilla som är kvar i plattan i källaren, kanske 5m.
3st stammar som leder till wc1, wc2 och kök.
wc1 och kök går ihop någonstans i grunden i källaren, wc2 går direkt på avloppet.
Från yttermur till gatan är det nya plaströr under 2000-talet.

Avloppet i wc1 och wc2 fungerar perfekt, liksom avloppet i källaren.
Har rensat hela köksavloppet, dvs vattenlås, div rör etc.
Körde en avloppsrensare till högtryckstvätten i ca 20-30 min, i köket, och inget vatten kommer tillbaka utan allt rinner precis som det ska.
Det kluckar lite men inget annat.
Och det verkar inte vara stopp på den stammen, kommer dock inte hela vägen ut till de nya rören vid yttermuren.
Men låter man vattnet rinna eller att diskmaskinen pumpar ur vattnet så kommer det upp vatten ur kökshon. Vattnet rinner sedan undan ganska raskt.


Vågar man borra ett hål i den vertikala stammen och stoppa in rensaren där? - för att komma längre in i rören.
Kan det finnas någon plugg att sätta i sen?

Lite råd på vägen skulle inte skada. innan jag tar hit bajsbilen :)
 
Skulle köra en behandling enligt följande:
Häll i rengöringsmedel/diskmedel ca 0,5-1L liter i omgångar, dvs 1dl "medel" och några liter kokande vatten, tills allt medel finns i ledningen.
Sedan tar du det lite lugnt och väntar i 30-60 minuter.
Avsluta sedan med kokande vatten i stora mängder, så du får koka några kastruller och låta ev. vattenkokare jobba.
Efter det så låter du varmvattenberedarens innehåll få avsluta spolningen, så planera inte någon dusch efteråt.
Duttande med för små mängder riskerar bara att du löser fett i början av ledningen som klumpar sig längre fram, ordentligt ska det vara.

Sedan får du se om det trots allt är avluftningsproblem;)
 
Tack Anders för tipsen!
Jag tror avloppet har fått massa varmvatten och div medel. För någon vecka sedan skickade jag i ca 40 liter kokande vatten i omgångar under 1 timme. Det hjälpte ett kort ögonblick :(
 
fgo skrev:
Tack Anders för tipsen!
Jag tror avloppet har fått massa varmvatten och div medel. För någon vecka sedan skickade jag i ca 40 liter kokande vatten i omgångar under 1 timme. Det hjälpte ett kort ögonblick :(
Om det hjälpte för ett "kort ögonblick" så borde det tyda på att det inte är något problem med luftning, hoppas jag analyserar rätt nu. Utan att du lyckades lösa upp fett i avloppet som kanske flyttades närmare ledningen mot gatan, men inte tillräckligt utan det klumpade samman sig på nytt.
Så jag skulle nog fortsätta ytterligare 1-2 gånger med hetvattenmetoden och diskmedel.
 
Nu har jag gjort nya försök med att rengöra avloppet. Ca 30liter kokande vatten och en halv flaska yes + 3st diskmedelstabletter.
Sen har kranen fått köra igenom med varmaste kranen har att erbjuda.

Håller alla tummar på att det kommer att fungera nu :)

Tack för hjälpen!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.