hej!

Vi har ganska nyligen flyttat in i en villa med vedeldad panna och har på sistone märkt lite underligheter med värmesystemet.

Först lite fakta.

Hus: Enplans med vind och källare
Panna: Diom Eloved
Ackumulatortank(ar): hittar inga specar i gamla papper men tippar på ca 1500-2000 liter
Automatik för ack: HS Perifal Differenstermostat 1
Expansionskärl: öppet på vinden

Behövs mer info får ni fråga mig så ska jag försöka svara :)

Nu till problematiken:

Jag har på sistone fått väldigt stora tryckvariationer. När systemet kallnat har det tappat trycket helt enligt manometern på pannan, det är nere på 0-0,1 bar. Före eldning fyller jag på till 0,5 (ca 5 meter till expansionskärlet. Trycket ökar långsamt upp till ca 1 bar tills pannan kommit upp i 55 grader. Sen börjar det hända grejer, efter 55 grader och upp till 70-80 går trycket upp till 3 bar (antar jag, graderingen på manometern slutar vid 2,5 men nålen fortsätter).

Jag har förstått att sprickor mellan värmesystem och vv-beredaren i pannan kan orsaka ökat tryck. Men vattenmätaren i kåken står stilla så det känns inte rimligt. När det dessutom gapar tomt (?) när det kallnat känns detta inte det minsta rimligt

Att expansionskärlet skulle ha frusit känns heller inte rimligt då vi bara legat precis runt nollan och kärlet är väl isolerat.

Det droppar lite grann från det jag antar är en säkerhetsventil. Den sitter på inkommande kallvattenledning till vv-beredaren i pannan.

Är det här normalt eller ska jag börja oroa mig?
 
Om det är 5 meter upp till expansionskärlet så kan det inte bli högre tryck än 0,5 bar.
Är du säker på att det är ett öppet system? Kommer det vatten ur skvallerröret från expansionskärlet när du fyller på?
 
useless useless skrev:
Om det är 5 meter upp till expansionskärlet så kan det inte bli högre tryck än 0,5 bar.
Är du säker på att det är ett öppet system? Kommer det vatten ur skvallerröret från expansionskärlet när du fyller på?
Säker är jag inte, men jag förutsätter det när det sitter en tank uppe på vinden med rör upp på taket, ner i källarn samt en stor droppplåt med ränna ut genom väggen?

Jag har hela tiden förlitat mig på pannans manometer när jag har fyllt. Fast jag kanske inte har fyllt den helt eftersom det aldrig runnit ut ur skvallerröret?
 
Kolla up vilken typ av expansion du har. Är det öppet kärl låter det som om röret till det är igenrostat.
 
Testa att fylla på mer. När det är fullt (0,5 bar) ska det rinna ut vatten någonstans. Annars är det något fel.

Det kan ju också vara så att man har byggt om till trycksatt system och det står ett tryckexpansionskärl någonstans. Om det är dåligt så får man ungefär de symptom du beskriver.
 
  • Gilla
kjelland
  • Laddar…
J
Ska du veta att det är fullt så fyller du saaaakta tills det kommer i skvaalleröret , det kommer att rinna lite efter helt normalt .
Men först ska du gå upp och kontrollera kärlet runt överallt så det inte är rostigt runt anslutningarna och ev en begynnande läcka som kan bli
När du sen får upp tempen på vatten så kan komma en del i skvallerrört men inget att bry sig om nivån sköter sig självt , vatten exspanderar med värme , så volymen ökar i systemet , och som useless säger det går inte att få mer än 0,5 bar i tryck om nivån upp till kärlet är 5 meter
 
Då låter det ju tyvärr som att röret är täppt (och varit så en tid) eftersom jag har haft mer än 0,5 vid varje eldning.

Tanken är ju att byta till bergvärme om några år. Då antar jag att det är lika bra att byta till slutet system nu. Vad brukar sådant landa på? Det kanske är som att fråga hur långt ett snöre är, men har ni några uppskattningar?
 
J
Ska du ha Bergvärme så är det slutet som gäller , att då koppla på bara ett kärl till på rören inga större kostnader , det BV som kostar skjortan
 
Det är enklare att vänta med den ombyggnaden tills du skaffar värmepump. Ska du bygga om nu så behövs väl någon form av nödkylsanordning? Dessutom brukar det sitta ett tryckkärl inbyggt i värmepumpen...
 
J
B bertilenstoring skrev:
Då låter det ju tyvärr som att röret är täppt
Inget bra det måste finns en utgång om pannan kokar , en del åker nog ut genom säkerhetsventilen 1,5 bar men ändå
mycket ånga 100C blir det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.