Om jag förstått saken rätt så måste man ha t ex dusch/bad på entreplan. Även tvättstugan måste ligga på entreplan, den vill i alla fall jag definitivt ha i källaren... Räcker det med att förbereda för installation, dvs dra fram el och VA???

Finns det mer generella begränsningar, som man inte tänker på som lekman? (förutom detaljplan etc)

Tack på förhand!
 
Det finns vissa minimikrav på handikappvänligt (-anpassat) vid nybyggnation. Det gäller entreplanet. De krav som finns är ett "sovrum" (kan tex vara ett arbetsrum, som du kan ställa in en säng i) Du ska ha en toalett/dusch. Men att det ska vara krav på att tvättstugan ska finnas i entreplanet har jag aldrig hört talas om. Speciellt inte om man har källare. Då vill man ju placera både tvätt och värmepannan där nere.
 
Om jag inte har fel för mig gäller kravet även att tvättstugan ska vara i entréplanet. En rullstolsbunden ska kunna utföra de vanligaste hushållssysslorna och därför måste toalett/dusch, kök, ett sovrum och tvätt finnas i entréplanet.

Regeln säger att någonting i stil med att: det ska inte vara svårt att handikappanpassa huset i fall någon som bor där blir handikappad. Du borde alltså kunna rita två tvättstugor i bygglovshandlingarna men bara installera tvättmaskinen i källaren (VA för tvättmaskin måste fortfarande finnas i entréplanet).
 
Behövs inte två tvättstugor - finns vatten och avlopp på entreplanet är det inga problem att ansluta tvättmaskin där om det skulle behövas i framtiden.

Det här är faktiskt inte så oresonligt egentligen - det hela går ut på att en handikappad ska kunna köpa huset och till en rimlig kostnad kunna handikappanpassa det - det betyder inte att du måste bygga ditt hus som om det SKA bo en handikappad i det.
 
Gröna fingrar skrev:
Behövs inte två tvättstugor - finns vatten och avlopp på entreplanet är det inga problem att ansluta tvättmaskin där om det skulle behövas i framtiden.
Det stämmer nog men för att övertyga bygglovshandläggaren är det nog enklare om man ritar in tvättstugan med tvättmaskin och allt i entréplanet. Ritar man inte in det från början kan det bli frågor från bygglovshandläggaren som bara drar ut på tiden.

Sen tror jag inte det räcker med att det finns VA. Det måste även finnas ett utrymme som man kan ställa tvättmaskinen på.
 
... och det utrymmet skall inte var i duschbåset. Däremot finns det ju små (40 cm djupa eller breda) tvättmaskiner. Så om du planerar in ett gäst-WC med duschplats, och 40 cm bredvid tvättstället, löser det sig.

Utomlands är det brukligt att ha tvättmaskinen i köket.
 
Gröna fingrar skrev:
Det här är faktiskt inte så oresonligt egentligen - det hela går ut på att en handikappad ska kunna köpa huset och till en rimlig kostnad kunna handikappanpassa det - det betyder inte att du måste bygga ditt hus som om det SKA bo en handikappad i det.
...och om någon i ett hushåll blir rullstolsbunden så är kommunen skyldig att handikappanpassa bostaden inom en viss tid. Med all rätt så garderar dom sig mot häftiga kostnader även om dom i de flesta fall är osannolika.

/Berit
 
Om man tittar på ritningar som husföretag ritar så är tex toastolen alltid placerad vid bortre väggen sett från dörren, mao du kan enkelt ta dej med rullstol dit. Enligt min snickare måste stammen vara ritad på det viset för att man ska få bygglov.
 
Vi har själva ritat vårt hus, 1½plan med källare, och vi har varken tvättstuga eller plats för tvättmaskin på entréplan. Tvättstuga i källaren alltså.

Vi fick vårt bygglov på en månad. Helsingborgs kommun.
 
Kama skrev:
Enligt Boverkets byggregler BFS 1993:57 med ändringar till och med 2002:19, avsnitt 3:222 står följande.
.....

Det säger m.a.o ingenting om tvättstuga på entréplanet...... Själv tycker jag att man ska bygga så tillgängligt som möjligt. Man kan aldrig veta ifall man själv får sitta i rullstol någon gång i framtiden.

[/b].
:-*
Mycket bra påpekande! Det har faktiskt hänt en medlem här på Forumet att pga en bilolycka så fick de förändra hela bygget, så framsynthet behöver inte bara gälla nästa ägare!

Helena med
Sverige Stugan

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.